Amortyzator – olejowy, czy gazowy?

Wielu kierowców przy montażu nowych amortyzatorów zastanawia się jaki zamontować do swojego samochodu- gazowy, czy olejowy. Zdania się oczywiście podzielone, ale z pewnością każdy wybierze taki, który będzie odpowiedni dla danego samochodu. Wystarczy zapoznać się z ich właściwościami, czym się od siebie różnią, wadami i zaletami.

Reklama

Zaczynamy od tego klasycznego rozwiązania, czyli amortyzatorów olejowych, inaczej zwanych dwururowymi, gdyż w jednej rurze (obudowie) zamieszczono drugą z zaworami i tłokiem.

Konstrukcja tych amortyzatorów jest niezwykle prosta, co zdecydowanie wpływa na ich niską cenę. Cechują się także trwałością, co sprawia, że są dosyć odporne na uszkodzenia, nawet przy długotrwałym użytkowaniu. Amorki olejowe co ważne też, psują się powoli. Co to oznacza w praktyce? Np. przy uszkodzeniu wycieka płyn. Jednak nawet wtedy skuteczność amortyzatora będzie spadać stopniowo, nie od razu do zera. Co nie oznacza, że taki można użytkować. Sam koszt naprawy przy niewielkich usterkach jest również niewielki. Regeneracja ich jednak nie jest zawsze opłacalna, gdyż ich ciągle spadająca cena powoduje, że zakłady rezygnują z tego typu usług i wskazują, że warto kupić nowe, w pełni sprawne.

Są jednak też wady. Przede wszystkim amortyzatory olejowe są ciężkie i mają stałą, liniową siłę tłumienia. Dlatego zmiana charakterystyki wiąże się z wymianą całego oleju, czego nie można dokonać podczas jazdy. Przez to nie sprawdzą się także w tuningu.

Teraz weźmy pod lupę amortyzatory gazowe. Są to konstrukcje hybrydowe, dlatego w nich jest olej, ale nie jest on jedynym czynnikiem tłumiącym. Dlatego ich poprawna i właściwa nazwa to amortyzatory olejowo- gazowe. Drugim czynnikiem tłumiącym w tym przypadku jest azot. Działają one podobnie jak olejowe, ale gaz zamknięty w obudowie po obydwu stronach jest bardziej ściśliwy w porównaniu do oleju. Przez to amortyzator jest na pewno szybszy i dokładniejszy. Jeśli już mówimy o zaletach, to kolejną z nich jest to, że tego typu amortyzatory charakteryzują się progresywnym działaniem. Daje to większą pewność prowadzenia samochodu, także w warunkach ekstremalnych.

Amortyzatory gazowe mają jednak także wady, a jedną z nich jest delikatna budowa. Nawet przy najmniejszym uszczelnieniu gaz przestaje być tłumikiem, a sam amortyzator gwałtownie traci swoje właściwości i szybko staje się bezużyteczny. Sama konstrukcja już jest jednak bardziej skomplikowana. Co za tym idzie, są one droższe od tych tradycyjnych olejowych, ale nie są to wielkie różnice. Nie można natomiast powiedzieć, że są mniej trwałe.

Jaki amortyzator znajdzie zastosowanie to decyzja kierowcy. Jednak należy pamiętać, że zarówno w przypadku amortyzatorów olejowych, jak i olejowo- gazowych ważna jest ich stała kontrola. Ich trwałość zależy przede wszystkim od stylu jazdy kierowcy, ale wymiana jest konieczna najczęściej po przejechaniu 100 tys. km., chociaż zdarzają się przypadki, w których wytrzymują one nawet do 150 tys. km. Ważne jest także, aby w swoich samochodach montować te najwyższej jakości.

Stopka autorska: Przy współpracy z AutoAmortyzatory.pl

 

VN:F [1.9.18_1163]
Ocena: 10.0/10 (liczba ocen: 1)


Brak komentarzy... bądź pierwszy, dodaj swój komentarz!

Dodaj komentarz