Czym jest spam – praktyczna definicja

Spam jest zjawiskiem powszechnym w naszym życiu. Spotykamy się z nim na co dzień, jednak, jak się okazuje, tylko nieliczni wiedzą co to tak naprawdę jest! Zaskakujące? Pewnie! Zwłaszcza, że większość internautów narzeka dziś, że ma dość spamu.

Reklama

Może narzekalibyśmy wszyscy mniej, gdybyśmy wiedzieli co to jest spam. Porównajmy dwie definicje tego słowa:

  • potoczną
  • poprawną

Taki podział został przeze mnie zaproponowany celowo, gdyż pierwsza z nich zwykle nie pokrywa się z drugą! Zwykle jest jej rozszerzeniem, którego w praktyce nie moglibyśmy przyjąć…

Przyjrzyjmy się zjawisku spamu z punktu widzenia poczty e-mail. Skupię się na jednym z czynników (prócz np. masowości wysyłki) które pomagają zakwalifikować wiadomość jako spam.

spam

Co to spam – definicja potoczna

Spam, według potocznej definicji, jest to, według źródeł dostępnych bez problemu w Internecie, niezamówiona informacja. Czyli: jeśli nie zamówiłem jakiejś wiadomości e-mail, jest to spam.  Taka definicja jest nie do przyjęcia z praktycznego punktu widzenia – powodowałaby szereg utrudnień dla prowadzenia działalności zarobkowej w Internecie.

Spam – definicja poprawna

Według przyjętej oficjalnie definicji, spam jest to informacja, na której otrzymanie nie wyraziliśmy zgody. Porównując to z poprzednią definicją, różnica jest diametralna.

Jeśli potraktujemy spam jako niezamówioną wiadomość, to niemal każdy e-mail, który wyślą do nas np. właściciele serwisów (na których jesteśmy zapisani choćby na newsletter), będzie spamem. Spam jest w Polsce (i wielu innych krajach na świecie) nielegalny i karany. Wyobraźmy sobie, że ktoś wysyła newsletter i nagle dostaje kilka tysięcy pozwów o spam! Przecież ni można oczekiwać, że przed wysłaniem każdej wiadomości do listy odbiorców nadawca będzie prosił ich o pozwolenie.

Druga, poprawna definicja spamu mówi natomiast o informacji, na której otrzymanie nie wyraziliśmy zgody. Wyrażenie zgody następuje zwykle raz – przy zapisywaniu się na daną listę e-mailową, np. newsletter. To samo dotyczy choćby zakładania darmowych kont pocztowych – zakładając jedno z nich, wyrażamy zgodę na otrzymywanie reklam, które większość z nas uważa za spam, a które spamem nie są.

Uważam, że cała sprawa rozbija się tu o to nieszczęsne słowo: „niezamówione”. Dla jaśniejszego wyjaśnienia o co nam chodzi (i lepszego oddania sensu słowa spam) lepiej mówić więc o „wyrażaniu zgody”. Będzie to dla wszystkich czytelniejsze i każdy łatwiej zrozumie co to jest spam.

Stopka autorska: spamhttp://emarketing.krawczykowski.net.pl/616/co-to-jest-spam-jak-z-nim-walczyc/

VN:F [1.9.18_1163]
Ocena: 1.3/10 (liczba ocen: 3)


Brak komentarzy... bądź pierwszy, dodaj swój komentarz!

Dodaj komentarz