Filtry powietrza i ich zastosowanie

Filtry powietrza montuje się w silnikach spalinowych lub sprężarkach. Ich zadanie polega na oczyszczaniu powietrza zasysanego do komory spalania z wszelkich zanieczyszczeń, takich jak pyły mineralne, szczątki organiczne, sadza. Zgodnie z podstawową klasyfikacją, filtry powietrza dzielą się na suche (powietrze przelatuje przez materiał filtrujący) oraz mokre (powietrze przelatuje przez olej). Współcześnie produkowane filtry powietrza mają bardzo wysoką skuteczność przechwytywania nawet mikroskopijnych zanieczyszczeń, osiągającą 99,9%. Wobec bardzo dużego zużycia powietrza przez silniki spalinowe, producenci starają się tworzyć filtry łączące dużą przepustowość powietrza z dużą chłonnością zanieczyszczeń. Co ciekawe, w sportach motorowych preferuje się filtry o większej przepustowości powietrza, kosztem ich słabszej skuteczności.

Reklama

Chociaż wielu kierowców o tym zapomina, filtry powietrza wymagają regularnego serwisowania. O ile filtry oleju wymieniają oni często (zwykle razem z olejem silnikowym), to o filtrze powietrza przypominają sobie dopiero wtedy, gdy coś się zepsuje. Tymczasem nadmierne zanieczyszczenie filtru powietrza może powodować wyższe zużycie paliwa oraz spadek mocy silnika. Stan filtra ma duży wpływ na przepływ masowy układu dolotowego powietrza. Zatkany filtr będzie zmniejszał ilość powietrza dostającego się do silnika, co zaowocuje zakłóceniem procesu spalania paliwa. Ogólnie sugeruje się wymianę filtra powietrza co 20 – 40 000 km, jednakże najlepszą wskazówką są tu instrukcje producenta. Jeżeli roczny przebieg naszego auta jest niższy niż wskazany interwał wymiany, powinniśmy wymieniać filtr powietrza co rok. Należy przy tym zwrócić uwagę, że wymiana filtra jest wielokrotnie tańsza od naprawy silnika, dlatego zdecydowanie nie warto na niej oszczędzać.

Filtr powietrza można bez problemu wymienić własnoręcznie. W autach starszego typu filtr ten znajduje się nad silnikiem, w nowszych – z prawej lub lewej strony silnika. Wymiana będzie nieco droższa w samochodach z większymi jednostkami napędowymi, które posiadają dwa filtry powietrza. Podczas wymiany warto zwrócić uwagę na stan obudowy starego filtra oraz plastikowych rur doprowadzających powietrze do kolektora ssącego. Obecność wszelkiego rodzaju mechanicznych uszkodzeń to znak, że do silnika dostaje się zanieczyszczone powietrze.

Stopka autorska: filtry powietrza – e-filtry.net

VN:F [1.9.18_1163]
Ocena: 0.0/10 (liczba ocen: 0)


Brak komentarzy... bądź pierwszy, dodaj swój komentarz!

Dodaj komentarz