Historia galerii handlowych

Historia galerii handlowych i przyszłośćPomysł tworzenia kompleksów, w których można kupić wiele różnych towarów (artykułów spożywczych, ubrań, biżuterii, mebli i bibelotów), a przy okazji zjeść coś na szybko i jeszcze skorzystać z różnych usług jest o wiele starszy niż moglibyśmy się spodziewać. Galerie handlowe wbrew pozorom nie są wynalazkiem XX wieku. Takie przestrzenie wymiany usług i towarów, na których spotykali się sprzedawcy i klienci powstawały już dawno temu. O tytuł najstarszego centrum handlowego rywalizują głównie kryte bazary na Bliskim Wschodzie – tam właśnie znajduje się kolebka współczesnego handlu. Opinię jednego z najstarszych bazarów ma mieszczący 4 tys. sklepów Grand Bazaar w Stambule, założony w 1461 r.

Reklama

Jednak to nie Bliski Wschód był miejscem, w którym rozpoczęła się prawdziwa rewolucja „nowoczesnego handlu”. W połowie XX wieku w Stanach Zjednoczonych powstała pierwsza współczesna galeria handlowa. Sama nazwa – „galeria handlowa” ma przewrotny charakter zabiegu marketingowego sugerującego miejsce ekskluzywne i wyjątkowe, przez analogię do galerii sztuki Pierwszym nowoczesnym, w pełni zamkniętym centrum handlowym było Southdale Center w Edinie (Minnesota). Od tamtej pory centra handlowe są budowane na wzór Southdale Center. Wraz z rozwojem galerii handlowych (powstają coraz większe obiekty odwiedzane rocznie przez miliony ludzi) coraz znaczniejsza jest także rola jaką pełnią w życiu ludzi i rozwoju miast, także architektury. Funkcja, jaka pełnią dzisiejsze galerie handlowe jest obszarem zainteresowania wielu dziedzin nauki (od socjologii aż po urbanistykę). Powstały nawet nowe zjawiska spoleczne, które nie miały wcześniej miejsca na szeroka skalę, zmienił się także krajobraz miast (w zależności od kompleksu – pozytywnie lub negatywnie).

Galerie handlowe stają się dla nas czymś zdecydowanie więcej niż tylko miejscem robienia zakupów. Dla wielu osób odwiedzenie galerii staje się także sposobem na przebywanie ze sztuką (wystawy fotografii, spotkania z ludźmi kultury i celebrytami), spotkanie z przyjaciółmi (kina, parki rozrywki, kawiarnie) czy chwilę relaksu przy dobrej muzyce. Nic dziwnego, że doceniając rolę, jaką centra handlowe pełnią w swoich miastach, coraz większą uwagę zwracamy także na ich wygląd i nastrój, jaki w nich panuje. Aby sprostać temu oczekiwaniu, zarządcy nowo powstających galerii zapraszają do współpracy wybitnych architektów, którzy mają uczynić te miejsca atrakcyjnymi dla odwiedzających. Także zarządcy galerii handlowych i działy marketingu prześcigają się w organizowaniu dla swoich klientów eventów, które przyciągną większe grono odwiedzających. Wystawy fotografii, warsztaty tańca, koncerty znanych zespołów i wokalistów, pisarze i publicyści podpisujący swoje nowe dzieła w księgarniach, konkursy i loterie z fantastycznymi nagrodami (samochody, wycieczki, bony na zakupy) – wszystko to jest już się stałym elementem towarzyszącym zakupom.

Galerie i centra handlowe zmieniają nasze otoczenie i zwyczaje, wpływają na nasze nawyki zakupowe, rozwijają nas kulturalnie, funkcjonujemy w nich społecznie i rozmawiamy na ich tematy. Jaka będzie ewolucja galerii w przyszłości? Czego możemy się spodziewać po centrach handlowych za 50 i za 100 lat?

Stopka autorska: Galerie handlowe – http://gh.pl

VN:F [1.9.18_1163]
Ocena: 8.2/10 (liczba ocen: 5)


komentarze 2

  1. avatar

    Niby prosta sprawa a jednak ciekawa.

    VA:F [1.9.18_1163]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  2. avatar

    Bardzo ciekawy artykuł! Galerie handlowe rzeczywiście zmieniają otoczenie miejsca,w którym mieszkamy. Jestem Gorzowianką i czekam na otwarcie Nova Park na Zawarciu. Jestem bardzo ciekawa jak zmieni ona okolicę. Nie tylko urbanistycznie, ale też w pewien sposób kulturowo.

    VA:F [1.9.18_1163]
    Rating: 0 (from 0 votes)

Dodaj komentarz