Jak należy smarować łożyska

Środek smarujący ma za zadanie stworzenie warstwy oddzielającej pomiędzy elementami tocznymi a pierścieniami łożyska. Zmniejsza to zużycie ścierne oraz dodatkowo tworzy antykorozyjną powłokę chroniącą łożysko.

Reklama

Ochrona przed korozją

łożyskaSkuteczny środek smarujący nie powinien być wypłukiwany przez wodę, ponieważ ma pełnić również rolę ochrony przed korozją. Z tego powodu najlepsze rozwiązania oparte są o mydła litowe czy wapniowe z zawartością związków organicznych.

Czystość środków smarujących

Bardzo często, w szczególności podczas uzupełniania środka smarującego, istnieje ryzyko przedostania się zanieczyszczeń do wnętrza łożyska. Zaleca się przechowywanie środków smarujących w szczelnych opakowaniach, urządzenia do ich aplikowania powinny być czyste, ponieważ znajdujący się na nich smar czy olej bardzo łatwo przyciąga zanieczyszczenia.

Wymiana środków smarujących

Środek smarujący należy wymieniać jak najczęściej, jednak ze względów ekonomicznych najlepiej wykonywać to tuż przed utratą optymalnych właściwości. Częstotliwość wymiany oleju uzależniona jest od warunków pracy oraz jego ilości w łożysku/oprawie.

Uzupełnianie smaru

Uzupełnianie smaru polega na dodaniu do zużytego smaru uzupełniającej, małych ilości nowego smaru. Aby ułatwić ten proces zaleca się używanie smarownicy ciśnieniowej, która gwarantuje dotarcie smaru pomiędzy powierzchnie współpracujące. Istnieje również możliwość doprowadzenia smaru do wnętrza łożyska poprzez rowki smarowe w pierścieniu zewnętrznym jak ma to miejsce np. w przypadku łożyska baryłkowego. Wykonanie odpowiednich otworów, umożliwiających wydostanie się nadmiaru smaru. Zapobiega to zaleganie starego oraz zużytego smaru wewnątrz łożyska, co może być bezpośrednią przyczyną zwiększenia temperatury jego pracy.

Stopka autorska: łożyska baryłkowego – http://bearing.pl/203,lozyska-barylkowe.htm

VN:F [1.9.18_1163]
Ocena: 0.0/10 (liczba ocen: 0)


Brak komentarzy... bądź pierwszy, dodaj swój komentarz!

Dodaj komentarz