Jak zabezpieczyć sklep przed kradzieżą?

Właściciele sklepów wielokrotnie mają do czynienia z kradzieżami. Dotyczy to zarówno osiedlowych sklepików, butików, które znajdują się w centrach handlowych czy dużych super- i hipermarketów. Każdy, kto zajmuje się handlem i prowadzi sprzedaż produktów, skierowaną do klienta indywidualnego, powinien pomyśleć o właściwym zabezpieczeniu sklepu przed kradzieżą. Oto 3 skuteczne metody.

Reklama

Monitoring

Badania „The European Retail Theft Barometer” przeprowadzone przez Centre for Retail Reserach pokazują, że w Wielkiej Brytanii kradzieże sklepowe kosztowałyby każdego podatnika około 115 funtów. W Niemczech około 20 proc. różnic remanentowych wynika z fałszowania transakcji w kasach i kradzieży towaru przez personel. Polska nie dysponuje podobnymi statystykami, ale z pewnością z kradzieżami sklepowymi mamy często do czynienia.

Jedną z najbardziej popularnych metod ochrony sklepu przed złodziejami jest zamontowanie monitoringu. Mogłoby się wydawać, że to rozwiązanie będzie bardzo drogie. W rzeczywistości wszystko zależy od handlowca. Jeśli zdecyduje się na montaż skomplikowanych rozwiązań i podłączeniu telewizji nadzorującej, komputera i kas fiskalnych w jeden system to faktycznie całościowy koszt może być dość wysoki. Jednak istnieje możliwość zainstalowania pojedynczych kamer, których koszt będzie zdecydowanie niższy niż montaż skomplikowanej instalacji.

Umieszczenie monitoringu powoduje, że pracownik ochrony na bieżąco obserwuje co dzieje się w sklepie. Jeśli kamery zostaną umieszczone w strategicznych miejscach, jak np. stanowisko kasowe, o poza obserwacją kupujących, mamy pogląd także na sprzedających, czyli samych pracowników. Warto pamiętać, że monitoring powinien być wyposażony w funkcję nagrywania. To uchroni właściciela sklepu nie tylko przed złodziejami czy nieuczciwymi pracownikami, ale także da jasny obraz i pomoże rozwiązać zaistniałe pomyłki (związane z niewłaściwym zeskanowanie produktu lub błędnym wydaniem reszty), z którymi często mamy do czynienia.

Bramka RFID (antykradzieżowa)

Innym sposobem na zabezpieczenie sklepu przed kradzieżą jest zamontowanie bramki RFID, zwanej bramką antykradzieżową. Jest to popularne rozwiązanie, szczególnie w dużych sklepach, w których, ze względu na powierzchnię, nie ma możliwości monitorowania na bieżąco tego, co dzieje się w całym sklepie.

Wyróżnia się trzy rodzaj bramek. Antykradzieżowe bramki radiowe wykorzystują fale radiowe o określonej częstotliwości do wykrywania klipsów lub tagów RFID, które są przyczepiane do produktów. Antykradzieżowe bramki akustomagnetyczne charakteryzują się dalekim zasięgiem wykrywania oznaczonych produktów. Dzięki temu można je stosować w miejscach, gdzie przejścia są bardzo szerokie. Istnieją także bramki elektromagnetyczne, które potrafią wykrywać próby kradzieży bardzo małych przedmiotów, ze względu na możliwość reakcji z niewielkich rozmiarów etykietami foliowymi lub papierowymi.

– Jeżeli przedsiębiorca myśli o zabezpieczeniu swojego sklepu przed kradzieżami to warto rozważyć zainstalowanie w nim bramek RFID. Samodzielny montaż nie jest łatwy ani prosty, dlatego należy zatrudnić fachowców. Poza samymi bramkami potrzebna jest także centrala i jej późniejsze zaprogramowanie, a co za tym idzie – odpowiednie oprogramowanie, a o skuteczności działania systemu decyduje m.in. odległość między antenami czy odległość anten od przedmiotów metalowych – mówi Konrad Kwiatkowski, Product Manager w firmie ASKA.

Ochrona

Kolejną metodą na walkę ze złodziejami jest zatrudnienie licencjonowanej ochrony. Wybór wiarygodnej firmy nie jest wcale taki prosty, ponieważ na polskim rynku działa kilka tysięcy agencji ochrony mienia. Konkurencja jest ogromna, dlatego liczące się firmy nie mogą pozwolić sobie na zatrudnienie agentów bez przeszkolenia czy licencji.

Decydując się na wybór firmy ochroniarskiej, warto zwrócić uwagę, czy posiada ona wszystkie stosowne uprawnienia. Niezbędnym w tym zakresie dokumentem jest koncesja wydawana w drodze decyzji administracyjnej przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Dokument zawiera takie informacje, jak zakres ochrony, formę prowadzenia usług ochrony i obszaru czy zapis informujący o upływie terminu, na jaki koncesja została udzielona. Ważne jest także, aby firma posiadała polisę ubezpieczeniową, która gwarantuje klientowi zwrot poniesionej szkody w przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania usługi.

Ważnym czynnikiem, który może wpływać na jakość usługi jest zaplecze agencji ochrony, czyli potencjał pracowników firmy, posiadane środki techniczne oraz doświadczenie w realizacji tego rodzaju usług.

VN:F [1.9.18_1163]
Ocena: 10.0/10 (liczba ocen: 1)


Brak komentarzy... bądź pierwszy, dodaj swój komentarz!

Dodaj komentarz