Kaski motocyklowe – jak wybrać właściwy model?

Kask to najważniejszy element wyposażenia motocyklisty. Ochrona głowy jest najważniejsza nie tylko w trakcie ewentualnego wypadku, ale także samej jazdy. Niestety, jest to też ten element stroju, który prawdopodobnie najtrudniej jest dopasować. Jeśli przed Tobą zakup pierwszego kasku, może przydać Ci się kilka zebranych tu wskazówek.

Reklama

Rola kasku

Mierzenie kaskuPowtórzmy jeszcze raz: to najważniejszy element wyposażenia motocyklisty. A także jeden z najbardziej osobistych elementów stroju. Podczas ewentualnego wypadku zapobiega urazom mózgu lub utracie życia. Podczas jazdy chroni przed hałasem, przeciągiem czy nieprzychylnymi warunkami atmosferycznymi, jednocześnie zapewniając wentylację i komfort.

Pierwszą i podstawową zasadą, jeśli zamierzasz kupić kask, jest brak pośpiechu. Zdefiniowanie typu kasku, wybór modelu, porównywanie firm i godziny przymierzania – czasem trwa to dłużej, niż chciałbyś, lecz stawką jest Twoje zdrowie i życie. Nie warto więc robić tego na szybko.

Wybierz kask z certyfikatem. Wszystkie sprzedawane kaski muszą spełniać pewne normy i posiadać odpowiednie homologacje – to daje niezbędne minimum pewności. Ponadto organy badające bezpieczeństwo kasków przyznają certyfikaty, które poświadczają, że kask przeszedł niezbędne testy i ochroni Cię należycie. Oficjalny certyfikat będzie gwarancją Twojego bezpieczeństwa.

Typy kasków

Rodzaj kasku musisz wybrać uwzględniając typ maszyny, na jakiej jeździsz i miejsce, które preferujesz. Innego kasku potrzebujesz, jeżdżąc po mieście, a innego, jeśli lubisz jeździć po lesie czy żwirze. Oczywiście liczą się też Twoje indywidualne upodobania.

Kask integralny to najbezpieczniejszy i jednocześnie zapewniający największy komfort typ kasku. Z tego powodu są prawdopodobnie najczęściej wybieranymi modelami. Doskonale ochronią Twoje oczy, nos, szczękę i resztę głowy. Zapewniają także najlepszą ochronę przed wiatrem i hałasem. Pasują do większości motocykli.

Kask szczękowy przypomina budową integralny, różni się możliwością podniesienia przodu kasku, czyli tak zwanej szczęki. Zapewniają bezpieczeństwo na wysokim poziomie, a ponadto zwiększają komfort użytkowania na przykład jeśli chodzi o możliwość uzupełnienia płynów, rozmowy w czasie postoju i tym podobne czynności, do których wykonania nie trzeba już zdejmować całego kasku. Niestety, z tego powodu mają też kilka wad: są stosunkowo ciężkie, nie chronią tak dobrze przed hałasem i w porównaniu z modelami integralnymi zapewniają mniejszą ochronę płatu czołowego kierowcy. Najczęściej wybierane są przed podróżników.

Kask enduro to ten o najbardziej charakterystycznym wyglądzie, który zapewniają mu wysunięty podbródek, zapewniający większy przepływ powietrza, oraz daszek chroniący oczy przed promieniami słonecznymi. Wybierany przez podróżników i „wyczynowców” – miłośników jazdy po żwirze, błocie czy terenach leśnych. Najczęściej należy dokupić do nich gogle. Dzięki odciętym goglom kaski te oferują wygodę kierowcom w okularach, a także nie parują.

Kask „open face” jest wybierany najczęściej przez właścicieli niewielkich skuterów. Są wygodne i zapewniają fajny wygląd, ale nie nadają się do jazdy powyżej 70 km/h. Wiążą się z dyskomfortem hałasu i dużej ilości powietrza wpadającej na twarz, nie zapewniają też ochrony przed złymi warunkami atmosferycznymi.

Elementy kasku

Części kasku można podzielić na dwie grupy w zależności od roli, jaką pełnią w procesie ochrony kierowcy.

Elementy bezpieczeństwa biernego, to te, których zadaniem jest bezpośrednio chronić motocyklistę przed skutkami ewentualnego wypadku. Są to trzy elementy: skorupa, wypełnienie EPS i zapięcie. W przypadku skorupy najważniejszy jest materiał, z jakiego jest wykonana. Najtańsze kompozyty to tworzywa sztuczne, czyli termo-plastik, który zapewnia najmniejszą ochronę (w przypadku kontaktu z nawierzchnią szybko podnosi się jego temperatura). Średni przedział cenowy obejmuje kaski z mieszanki włókien szklanych i organicznych, a najwyższa klasa kasków to te ze skorupą z dodatkiem karbonu. Pod skorupą znajduje się wypełnienie, czyli specjalistyczna pianka o różnej gęstości. Jej głównym zadaniem jest zaabsorbowanie energii uderzenia podczas kontaktu z nawierzchnią. Podczas jazdy układa się ona na głowie motocyklisty, dopasowując do jej kształtu, dzięki czemu zapewnia optymalną ochronę i komfort użytkowania. Jest najważniejszym elementem kasku – bez pianki nie mógłby pełnić żadnej funkcji ochronnej. Zapięcie typu DD lub zatrzaskowe musi być jednocześnie komfortowe i wytrzymałe, by nie przeszkadzało w czasie jazdy, a podczas ewentualnego wypadku nie pozwoliło kaskowi przesunąć się lub zsunąć z głowy kierowcy.

Kask to też jednak elementy, które mają zapewnić komfort jazdy i maksymalną użyteczność, a dzięki temu też znacząco zwiększają bezpieczeństwo kierowcy – nie zapobiegają skutkom wypadków, tylko samym wypadkom przede wszystkim. Dlatego mówi się o bezpieczeństwie prewencyjnym, a zapewniają je szybka, wentylacja i wyściółka kasku. Szyba powinna oferować jak największe pole widzenia, zapobiegać parowaniu i być odporną na zarysowania. Może mieć także dodatkową blendę przeciwsłoneczną czy też powłokę przeciwmgielną, zapewniając wygodę i ochronę podczas różnych warunków atmosferycznych.  Wentylacja zapewnia cyrkulację powietrza w kasku, dostarczając kierowcy świeżego powietrza i odprowadzając dwutlenek węgla na zewnątrz kasku. By to zapewnić, kask powinien mieć dopasowane do siebie otwory wewnątrz i na zewnątrz. Nie mniej ważna jest wyściółka wewnętrzna, która przytrzymuje kask na głowie i czyni go wygodniejszym. Poza tym odpowiada za wchłanianie wilgoci i dobre dopasowanie do kształtu głowy. Wyjmowana, wymienna wyściółka znacznie ułatwia korzystanie z kasku – umożliwiając komfortowe czyszczenie (co jest niezbędne – bo wyściółka szybko wchłania sebum i pot z włosów i absorbuje zapach).

Bardzo ważna jest dostępność części i akcesoriów. Dużym ułatwieniem dla użytkowników jest to, że najlepsze firmy prowadzą serwisy napraw i konserwacji kasków. Szczególną uwagę należy zwrócić na dostępność szybek. Warto też dowiedzieć się, jak najlepiej dbać o swój kask, pielęgnować go i czyścić. Do czyszczenia poleca się na przykład specjalistyczne pianki do kasków, a do szybek – pianki lub specjalne preparaty. Mycie płynem do szyb lub do naczyń szybko pozbawia szybkę jej pierwotnych właściwości.

Rozmiary kasków

Rozmiarów kasków jest wiele, co umożliwia jak najdokładniejsze dobranie kasku. Standardowa rozmiarówka obejmuje rozmiary od S do XXL. Odpowiada im konkretna liczba centymetrów w obwodzie głowy: S (55-56 cm), M (57-58 cm), L (59-60 cm), XL (61-62 cm) i XXL (63-64 cm). Rozszerzona rozmiarówka ma także rozmiary XXXS (49-50 cm), XXS (51-52 cm) i XS (53-54 cm), dzięki czemu można dobrać kask także dla kierowców czy pasażerów o mniejszych głowach, co szczególnie ważne w przypadku najmłodszych.

Głowę należy oczywiście zmierzyć w najszerszym miejscu – mniej więcej nad uszami. Jednak nawet najdokładniejszy pomiar nie zagwarantuje idealnego dopasowania kasku. Ponieważ każda głowa ma inny kształt, ostatecznym miernikiem dopasowania kasku jest zawsze przymiarka.

Przymierzanie

Rozmiary kasków u poszczególnych producentów mogą się różnić – kaski pochodzące ze Stanów Zjednoczonych czy Japonii różnią się od tych przeznaczonych na rynek europejski. Poza rozmiarami kaski różnią się też właściwościami, ponieważ normy dotyczące chociażby wyciszenia określane są inaczej w różnych krajach.

Najważniejsze jest dokładne dopasowanie kasku do głowy. Powinien dobrze ją obejmować, lecz nie uciskać ani nie uwierać w okolicach skroni czy potylicy. Niewskazane jest jednak, by w środku kasku pozostało zbyt wiele miejsca. Musi ciasno przylegać do głowy i twarzy, także w okolicach szczęki i kości policzkowych. Podczas potrząsania głową na boki, należy zwrócić uwagę, czy kask przesuwa się razem z nią – nie może swobodnie leżeć. Na głowę powinien wchodzić dość opornie. Nie zawsze rozmiar pasuje idealnie, jednak wahając się pomiędzy rozmiarem lekko przyciasnym i lekko zbyt luźnym wybierz ten mniejszy. Kask musi przylegać, a na głowę powinien wchodzić dość opornie. Początkowe wrażenie zbytniej ciasnoty ma związek z tym, że pianka potrzebuje kilku dni, by dopasować się do Twojej głowy. Przez pierwsze dni korzystania z kasku będzie się ubijać, a potem wnętrze kasku delikatnie się rozepcha – stanie się on delikatnie luźniejszy, cały czas jednak będzie dobrze przylegał. Pamiętaj też, że po zimie wyściółka wraca do pierwotnego kształtu i na początku kask znów będzie potrzebował kilku dni, by dopasować się do głowy.

Jeśli lubisz podróżować w kominiarce, pamiętaj, by mierzyć kask z nią. Kominiarka zapobiega także dyskomfortowi zawijania się małżowiny usznej w środku kasku.

Należy pamiętaj, by mierzyć do skutku. Sprawdzać różne typy kasków, produkty wielu producentów i różne modele w ramach oferty danej firmy. Kask musi pasować jak najlepiej, by zapewnił komfort i bezpieczeństwo. By dopasować idealny, należy… do skutku przymierzać. Koniecznie zmierz przynajmniej kilka-kilkanaście kasków przed zakupem, najlepiej próbując modeli każdej marki.

W doborze rozmiaru pomoże wykwalifikowany sprzedawca. Możesz jednak samodzielnie wykonać mały test, który pozwoli wybrać właściwe modele podczas wstępnej selekcji. Najpierw upewnij się, czy kask jest poprawnie zapięty. Pasek nie powinien wpijać się w szyję za mocno, ale też nie może trzymać się lekko, dotykając tylko spodu brody. To musi być złoty środek: powinien wygodnie opierać się od spód szczęki i dobrze trzymać kask. Twoje oczy powinny znajdować się w środkowej linii wizjera. Teraz zwróć uwagę na kilka najważniejszych rzeczy:

dopasowanie do kształtu głowy – wsuń palec pomiędzy czoło a kask i przesuń w prawo, a następnie w lewo. Wyczuwalna odległość powinna być stała. W ten sposób badasz dopasowanie kasku do kształtu głowy w jej obwodzie.  Jeżeli odległości są bardzo nierówne, to kask nie jest dla Ciebie odpowiedni;

odległość szczęki – pomiędzy ustami a szczęką kasku powinien zmieścić się jeden lub dwa palce, nawet podczas przesuwania kasku do tyłu.

luz z boku, przodu i tyłu – przy poruszaniu kaskiem w linii horyzontalnej ani wertykalnej nie powinno pojawić się zbyt wiele luzu.

obracanie się  – kask nie może obracać się na głowie ani centymetra, a przy próbie obrócenia go powinieneś mieć uczucie, że wraz z kaskiem porusza się skóra twarzy i głowy.

ściąganie kasku – kask nie może się przesuwać podczas próby ściągnięcia go – ani przy podnoszeniu za szczękę do góry, ani za tył kasku (nie może się też wtedy zsuwać na oczy);

uciskanie – po 10–15 minutach noszenia kasku nie powinieneś czuć zbytniego ucisku w żadnym miejscu. Mimo ciasnoty, powinien on być wygodny. Może uciskać w policzki, ale bez uczucia dyskomfortu ani bólu. Także punktowy ucisk na czaszce , nawet tylko z jednej strony, dyskwalifikuje dany model.

Takie testy wykonuj dla różnych firm, różnych modeli i różnych rozmiarów, pamiętając zawsze, by spróbować mniejszego rozmiaru. Nie warto też się spieszyć – pamiętaj, że w kasku będziesz może podróżował wiele godzin, podczas których nie może przeszkadzać Ci ucisk na głowę lub twarz, zbyt słaba wentylacja lub osuwanie się kasku.

Jeśli jest to Twój pierwszy zakup, stanowczo odradzamy kupowanie kasku przez internet. Możesz to zrobić tylko jeśli chcesz zakupić model zmierzony wcześniej, co zwiększa pewność, że kupisz właściwy rozmiar. Jednak kask wystarczająco trudno dobrać mierząc go w fizycznym sklepie. Nie ryzykuj swoim zdrowiem i życiem!

Używany kask?

Stanowczo odradzamy zakup używanego kasku. Bez gwarancji, że kask nie jest powypadkowy, ryzykujemy własnym bezpieczeństwem. Kask powypadkowy nie nadaje się do dalszego użytkowania. W razie wypadku pianka w kasku odkształca się nieodwracalnie i przestaje on pełnić najważniejszą funkcję, do której jest stworzony – nie zapewnia już bezpieczeństwa. Pianka, która raz przejęła siłę uderzenia, nie może zaabsorbować jej drugi raz.

Nawet jednak kask bezwypadkowy nie może dać gwarancji bezpieczeństwa – dopasowany wcześniej do kształtu głowy poprzedniego właściciela nie jest w stanie przylegać perfekcyjnie do Twojej głowy.

Cena kasku

Cena kasku, choć oczywiście stanowi ważną barierę w zakupie, nie powinna jednak być głównym wyznacznikiem. Nie warto ryzykować własnym bezpieczeństwem, próbując zaoszczędzić sto lub dwieście złotych, kupując kask używany lub kiepskiej jakości.

Wysokie ceny w przypadku najlepszych firm nie są ceną „marki”. Kaski motocyklowe od renomowanych producentów to przede wszystkim gwarancja wielu lat doświadczeń i kosztownych testów, badań naukowych oraz najnowszych technologii i ciągłych ulepszeń. Na cenę wpływ mają materiały i jakość wykonania – kompozyty użyte do budowy, przede wszystkim właściwości pianki i sposobu jej wtłaczania oraz surowców, z których zrobiona jest skorupa.

Cena kasku rośnie odpowiednio do wymagań klienta – często ewentualnie wydaje się na ten cel więcej, niż zakładały początkowe plany. Najczęściej zwraca naszą uwagę na komfort użytkowania: waga, właściwości szybki, wentylacja oraz dostępność elementów zamiennych, na przykład szybki czy wyściółki.

Stopka autorska: solekmotocykle.pl – Kaski motocyklowe

VN:F [1.9.18_1163]
Ocena: 0.0/10 (liczba ocen: 0)


Brak komentarzy... bądź pierwszy, dodaj swój komentarz!

Dodaj komentarz