Co powinieneś wiedzieć o komunikacji interpersonalnej?

Komunikacja jest nieodzowną częścią naszego życia. I chociaż na co dzień się nad tym nie zastanawiamy to spróbujmy sobie wyobrazić, że nie możemy przekazać innym osobom naszych myśli, wydać polecenia czy zadać pytania. Jak ogromna frustracja musi towarzyszyć osobom, które z różnych przyczyn nie mogą na odpowiednim poziomie komunikować się z innymi.

Reklama

komunikacja interpersonalna

Może się wydawać, że porozumiewamy się za pomocą słów, jest to jednak tylko niewielka część całego procesu komunikacji. Dojść do porozumienia możemy za pomocą mimiki czy gestów. Zastanówmy się dokładniej jak przebiega i wygląda proces prawidłowej komunikacji. Aby komunikacja interpersonalna mogła zaistnieć na samym początku potrzebny jest nadawca. Jest to osoba, która wydaje komunikat. Kolejnym etapem jest kodowanie, czyli zaszyfrowanie naszej wiadomości w odpowiednią, symboliczną postać. Następnie musimy przekazać tą wiadomość dalej do odpowiedniej osoby za pomocą wybranego kanału. Może to zrobić drogą pisemną, gestami czy słowami, ważne jest aby osoba do której ma on dotrzeć potrafiła ją rozszyfrować. Nie napiszemy przecież widomości na kartce dla osoby niewidomej, bo taki przekaz nie miałby najmniejszego sensu i nie zostanie odebrany. Po przekazaniu komunikatu musi nastąpić dekodowanie, czyli rozszyfrowanie naszej wiadomości, która kolejno trafia do odbiorcy. Aby proces komunikacji mógł zaistnieć w pełni i żebyśmy mieli pewność, że wiadomość trafiła i została rozszyfrowana przez odpowiednią osobę, musi zaistnieć sprężenie zwrotne. Jest to wiadomość wysłana od odbiorcy do nadawcy w celu potwierdzenia. Komunikację możemy podzielić na werbalną, niewerbalną i pisemną. Ten podział jest najczęściej używamy i chyba najbardziej trafny. Poniżej zostaną one kolejno przedstawione.

Komunikacja werbalna

Komunikacja werbalna czyli potocznie zwana ustną, jest najczęstszym i najprostszym sposobem porozumiewania się. Jej główną zaletą jest łatwość nawiązywania kontaktu i wymiany informacji. Od razu zachodzi sprzężenie zwrotne i dostajemy odpowiedź. Do formy tej komunikacji możemy zaliczyć wystąpienia poduliczne, przemówienia, pogłoski plotki i przede wszystkim zwykłą rozmowę. Dodatkową zaletą poza łatwością i szybkością porozumiewania się jest również to, że możemy konwersację prowadzić w większej grupie osób. Oczywiście im większa grupa tym potrafią wystąpić większe problemy z prawidłowym przekazem i odbiorem. Problem ten dotyczy przede wszystkim prawidłowego zrozumienia komunikatu. Każda osoba na swój indywidualny sposób może rozszyfrować jej treść i inaczej się do niej odnieść. Jeszcze jedną dość istotną wadą tej formy komunikacji jest bark twardego zapisu. Wypowiedziany komunikat zostaje w pamięci odbiorcy, jednak z upływem czasu może on się zatrzeć i zmienić pierwotną formę.

Komunikacja pisemna

Do komunikacji pisemnej możemy zaliczyć wszelkiego rodzaju notatki, listy, broszury czy nawet emaile. Jest to bardzo wygodna forma i często niezastąpiona przy obszernych, złożonych wiadomościach. Znacznie dłużej zajmuje nam napisanie komunikaty niż jego wypowiedzenie, jednak zazwyczaj jest on bardziej logiczny i przejrzysty. Dodatkową zaletą jest to, że możemy przeczytać go kilkukrotnie i jest to trwały dokument, który zachowujemy na lata. Minusem jest utrudnione sprężenie zwrotne i często jego brak. Na odpowiedź musimy poczekać znacznie dłużej niż podczas zwykłej rozmowy. A gdy w grę wchodzą na przykład gazety czy inne ulotki po prostu informacji zwrotnej nie otrzymujemy.

Komunikacja niewerbalna

Komunikacja niewerbalne to wszelkiego rodzaju gesty, mimika naszej twarzy, spojrzenie, wygląd fizyczny, czy dystans jaki utrzymujemy z rozmówcą. To oczywiście tylko część możliwości. Jest to tak naprawdę wszystko to co pozwala nam się porozumieć z drugą osobą beż słów i tekstu. Komunikacja niewerbalna prawię zawsze działa równorzędnie z mową. Podczas wypowiadanych słów zawsze używamy gestów, nasza twarz zmienia w zależności co mówimy. Wszystko zależy od tego czy nasz rozmówca jest w stanie dobrze odszyfrować nasze znaki.

Komunikacja interpersonalna jest jednym z najważniejszych czynników w naszym życiu. To dzięki niej uczymy się żyć w społeczeństwie, szkole czy organizacji. Doskonalenie jej pozwala nam wchodzić na kolejne szczeble rozwoju osobistego i osiągać sukcesy.

 

 

Stopka autorska: komunikacja interpersonalna – http://www.coachingbalance.pl/hr-i-szkolenia/badanie-satysfakcji-komunikacja-szkolenia-hr/

VN:F [1.9.18_1163]
Ocena: 0.0/10 (liczba ocen: 0)


Brak komentarzy... bądź pierwszy, dodaj swój komentarz!

Dodaj komentarz