Oleje do łożysk – informacje

olej do łożyskŚrodek smarujący tworzy warstwę oddzielającą elementy toczne od pierścieni łożyska, zmniejszając tym samym zużycie ścierne oraz przy okazji chroni je przed korozją. W większości przypadków, do smarowania łożysk używany jest smar plastyczny, jednak czasami ze względów ekonomicznych bądź technicznych, lepszym wyborem jest olej. Ma to miejsce np. w przypadku występowania bardzo wysokich temperatur pracy wynikających z wysokich prędkości obrotowych, znacznego obciążenia lub po prostu z wysokiej temperatury otoczenia.

Reklama

Najważniejszym czynnikiem opisującym smar jest lepkość. Lepkość to miara tarcia wewnętrznego pomiędzy warstwami cząstek oleju. W przypadku smarowania łożysk, jeżeli zamiast smaru plastycznego wybrany zostaje olej, jest to zazwyczaj produkt najwyższej jakości nie stosowany w innych aplikacjach, który charakteryzuje się brakiem zanieczyszczeń w postaci tlenu lub azotu. Wybierając odpowiedni olej należy uwzględnić: cechy użytkowe oleju, możliwości spienienia, możliwości tworzenia się osadu. Z zasady, łożyska o małych gabarytach smaruje się olejami o małej lepkości tak, aby zminimalizować opory tarcia.

Lepkość oleju zmienia się wraz ze zmianą temperatury, im ona wyższa, tym lepkość oleju mniejsza. Wysoka temperatura wpływa na szybsze zużywanie się oleju tym samym wymuszając jego częstsze zmiany. Z tego powodu, jeżeli temperatura pracy łożyska jest wysoka, zaleca się stosowanie oleju syntetycznego, którego właściwości nie są tak bardzo zależne jak w przypadku oleju mineralnego. Zdolność warstwy smarnej uzależniona jest od lepkości oleju, dlatego w przypadku łożysk pracujących z niższymi prędkościami obrotowymi, zaleca się oleje o większej lepkości. Jeżeli łożyska narażone są na przenoszenie dużych obciążeń, należy stosować olej z dodatkami zwiększającymi jego odporność na wysokie ciśnienie.

Stopka autorska: smarowania łożysk – http://bearing.pl/10276,dobor-rodzaju-smarowania-oraz-uszczelnien-lozysk.htm

VN:F [1.9.18_1163]
Ocena: 0.0/10 (liczba ocen: 0)


Brak komentarzy... bądź pierwszy, dodaj swój komentarz!

Dodaj komentarz