Pasy klinowe – budowa

pas klinowyPasy klinowe mają za zadanie przekazywać moment obrotowy a tym samym moc we wszelakich napędach począwszy od przemysłowych kończąc na domowych.

Reklama

Największe zastosowanie znajdują w tych gałęziach przemysłu, gdzie szczególnie ważna jest bezawaryjność oraz długotrwała praca. Na rynku dostępnych jest kilkadziesiąt rodzajów pasów, różniących się budową czy materiałem z jakiego są wykonane, z tego też powodu niemożliwe jest przedstawienie uniwersalnego schematu budowy dla wyrobu jakim są pasy klinowe. Jedną z niewielu rzeczy występujących wspólnie jest kształt przekroju, który przypomina trapez. Taki kształt determinuje występowanie dużych sił tarcia a zarazem znaczną elastyczność niezbędna przy współpracy w kołami pasowymi o małej średnicy.

Najczęściej wyróżniamy dwa typy pasów klinowych. Pierwszym z nich jest to pas klinowy ze ściętymi bokami. Na jego budowę składają się: cięgno, rdzeń i warstwa pokrywająca. Drugim typem jest pas klinowy.

budowa pasa klinowegookryty, którego budowę odróżnia brak warstwy pokrywającej, zamiast tego występuje owijka wykonana z tkaniny osłonowej owijającej pas. Dodatkowo możliwe jest rozróżnienie na pasy klinowe klasyczne oraz pasy klinowe uzębione. Uzębienie w przeciwieństwie do pasów synchronicznych nie ma za zadanie przenoszenie większych obciążeń, a jedynie zwiększenie elastyczności całego pasa co bezpośrednio przenosi się na możliwość jego instalacji na kołach pasowych o mniejszych rozmiarach tym samym znacznie redukując wielkość całej instalacji. Materiałami użytymi do produkcji pasów są najczęściej syntetyczne kauczuki, tkaniny bawełniane oraz kordy poliestrowe. Materiały te charakteryzują się zwiększoną odpornością na wysokie temperatury, działanie olejów czy smarów. Pasy klinowe mogą być również wykonane z poliamidów, co powoduje znaczny wzrost sprężystości oraz redukcję współczynnika tarcia zmniejszającą straty mocy.

Stopka autorska: Pasy klinowehttp://pasy.pl/1726,pasy-klinowe.htm

VN:F [1.9.18_1163]
Ocena: 7.0/10 (liczba ocen: 1)


Brak komentarzy... bądź pierwszy, dodaj swój komentarz!

Dodaj komentarz