Projektowanie łożysk – luz wewnętrzny

Projektując łożyskowania należy wziąć pod uwagę dobranie odpowiednich luzów wewnętrznych łożyska oraz jego pasowania. Chcąc prawidłowo wykonać ten proces trzeba zwrócić uwagę na:

  • materiał zabudowy,
  • dopuszczalne przesunięcia występujące miedzy pierścieniami,
  • napięcie wstępne,

oraz równie ważne dane jak typ obciążenia, występujące temperatury czy  pasowanie.

Reklama

Materiał zabudowy

łożyskaPasowania zalecane dotyczą jedynie osadzeń na wałach niedrążonych, w oprawach żeliwnych bądź stalowych, w przeciwnym razie zaleca się pasowanie ciaśniejsze. W przypadku gdy oprawa wykonana jest ze żeliwa bądź stali, pole tolerancji na gnieździe oprawy to N6, bieżni na wale to h5 a osadzenia pierścienia na wale to k5. Jeżeli oprawa wykonana jest z lekkich stopów, zalecane tolerancje to odpowiednio R6 h5 i k5.

Dopuszczalne przesunięcia występujące między pierścieniami

Zwane są często luzem promieniowym lub luzem osiowym w zależności od kierunku występowania przesunięcia. Jest to odległość pomiędzy skrajnymi pozycjami obu pierścieni. Ciężko również jednoznacznie określić, który z luzów – osiowy czy promieniowy jest lepszy dla pracy łożyska, ponieważ zależne jest to od typu łożyska. Dla łożysk poprzecznych znacznie większą role odgrywa luz promieniowy, a dla wzdłużnych luz osiowy. Podczas pracy łożyska powstaje tzw. luz roboczy, który z reguły jest wartością niepożądaną. Możliwe jest jego wyeliminowanie poprzez napięcie wstępne zespołu.

Napięcie wstępne

W niektórych okolicznościach, występowanie luzu w łożysku jest niepożądane, najczęściej ma to miejsce w przypadku pracy łożyska przy dużych prędkościach obrotowych pod małym obciążeniem. Wykonuje się wtedy napięcie wstępne, które zapobiega występowanie poślizgu pomiędzy elementami tocznymi a pierścieniami.

Stopka autorska: łożyska – http://bearing.pl/63,lozyska-kulkowe.htm

VN:F [1.9.18_1163]
Ocena: 0.0/10 (liczba ocen: 0)


Brak komentarzy... bądź pierwszy, dodaj swój komentarz!

Dodaj komentarz