Projektowanie łożysk – uszczelnienia stykowe

Podczas projektowania, po wykonaniu podstawowych czynności związanych z doborem odpowiedniego łożyska do stawianych wymagań, należy wybrać uszczelnienie oraz rodzaj smarowania. Uszczelnienie, za sprawą ochrony przed wpływem wilgoci oraz zanieczyszczeń, znacząco wpływa na okres trwałości łożyska oraz jego niezawodną pracę. Dopasowanie odpowiedniego uszczelnienia zależy od:

  • prędkości obwodowej na powierzchni uszczelnienia,
  • eksploatacji urządzenia,
  • przestrzeni zabudowy,
  • błędów niewspółosiowości,
  • rodzaju smarowania.

Wyróżnia się dwa typy uszczelnień – stykowe oraz bezstykowe.

Reklama

Uszczelnienia stykowe

uszczelnienia stykoweW tego typu rozwiązaniach, szczelność zapewnia elastyczny element uszczelniający, który przylega do elementu współpracującego za sprawą swojej sprężystej i elastycznej budowy. Jeżeli łożysko smarowane jest smarem plastycznym, zaleca się stosowanie pierścieni uszczelniających filcowych. Przed montażem należy je nasączyć w oleju, przez co tworzą idealną ochronę przed kurzem. Warunkiem długotrwałej oraz bezawaryjnej pracy jest spełnienie wymagań gładkości powierzchni współpracującej z uszczelnieniem.

Jeżeli łożysko smarowane jest smarem olejowym, zaleca się zastosowanie pierścienia do promieniowego uszczelnienia wału. W odróżnieniu do uszczelnień filcowych, pierścienie mogą być montowane w zespołach pracujących z dużymi prędkościami obwodowymi (nawet do 14 m/s). Zalecane jest jednak poddanie wału operacji szlifowania oraz utwardzenia, aby zwiększyć trwałość uszczelnienia.

Kolejnym rodzajem są pierścienie uszczelniające typu V, mogą być stosowane zarówno ze smarowaniem olejowym jak i smarem plastycznym. Warga pierścienia stale przylega do nieruchomego elementu maszyny, natomiast gumowy pierścień obraca się razem z wałem.

Stopka autorska: łożyska – http://bearing.pl/63,lozyska-kulkowe.htm

VN:F [1.9.18_1163]
Ocena: 6.0/10 (liczba ocen: 1)


Brak komentarzy... bądź pierwszy, dodaj swój komentarz!

Dodaj komentarz