Skuteczność reklam BTL i ATL

Świat reklamy jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się obecnie branż. Trendy w reklamie zmieniają się w każdym dziesięcioleciu, a nawet z roku na rok.  Dawniej rozróżniano głównie reklamy drukowane od telewizyjnych, dziś podział jest znacznie bardziej skomplikowany. Rozpowszechnienie nowych technologii, przede wszystkim internetu , zaowocowało wieloma nowymi możliwościami, a co za tym idzie, również nowymi formami reklamy.

Reklama

Obecnie najpopularniejszym i najczęściej stosowanym podziałem jest podział na reklamy ATL (above the line) i BTL (below the line). Mianem reklam ATL określamy te w masowych, popularnych środkach przekazu takich jak radio, telewizja, prasa czy plakaty. Zostały one sklasyfikowane w jednym dziale gdyż każda z nich skierowana jest do ogółu społeczeństwa. Reklamodawca nie ma wpływu na to kto zobaczy jego reklamę, czy będzie to więcej kobiet czy mężczyzn, w jakim wieku, o jakim statusie materialnym. Biorąc pod uwagę to kryterium do reklam ATL zalicza się również reklama zewnętrzna taka jak billboardy czy banery.

Reklamą BTL nazywamy natomiast reklamę, która ma za zadanie trafić do konkretnego odbiorcy. Jeśli reklamodawcy zależy na dotarciu do konkretnej, sprecyzowanej grupy społecznej, zalecane jest korzystanie z reklam BTL. Do tej grupy zaliczamy na przykład różnego typu ulotki, mailingi, telemarketing, różnego rodzaju zaplanowane eventy, gadżety reklamowe i promocje.

Opinie na temat skuteczności reklam ATL i BTL są różne, istnieją zwolennicy zarówno reklam bezpośrednich typu mailing czy ulotka, jak i pośrednich takich jak popularne reklamy telewizyjne. Największym plusem reklam BTL jest fakt, że może być ona dostarczona do idealnej grupy docelowej np. młode kobiety, matki z dziećmi, emeryci itp. Są stosunkowo tanie przykładowo koszt  wydruku 5 tysięcy ulotek zmieścimy w ok. 1000zł. Często jednak trzeba opłacić również osobę, która te ulotki będzie rozdawać. Na reklamy telewizyjne i radiowe pozwolić sobie mogą natomiast zazwyczaj tylko największe firmy i koncerny. Kilkadziesiąt sekund w dobrym czasie antenowym, może kosztować nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych.

Największą skuteczność otrzymamy oczywiście wówczas gdy możemy zainwestować w oba działy reklamy. Jednak mało którą firmę stać na taką inwestycję. Z pomocą przychodzą co raz popularniejsze ostatnio social media, z popularności których firma może skorzystać całkowicie za darmo, z często nie gorszym a nawet lepszym skutkiem niż w tradycyjnych formach reklamy. Niezastąpione przy promocji firmy są oczywiście strony internetowe, gdzie możemy zaprezentować pełen profil naszej firmy.

Popularność zdobywają również reklamy w wyszukiwarkach internetowych czyli SEM i SEO. Popularność google sprawia, że firmy decydują się inwestować coraz większe środki finansowe w tego typu reklamę. Ich największą zaletą, podobnie jak w przypadku reklam BTL jest dotarcie do odbiorców którzy są zainteresowani naszą branżą i poszukują konkretnych informacji. Przykładowo mieszkaniec Łodzi poszukujący gadżetów reklamowych zazwyczaj wpisze w wyszukiwarkę frazę: gadżety reklamowe, gdy zainteresowany jest projektem strony wpisze: strony internetowe, a gdy potrzebuje billboardu może użyć słów: reklama zewnętrzna. Za każdym razem już na pierwszej stronie wyszukiwarki google ukaże mu się wiele firm, idealnie dobranych do jego potrzeb.

Stopka autorska: strony internetowe – http://lifemotion.pl

VN:F [1.9.18_1163]
Ocena: 10.0/10 (liczba ocen: 1)


Brak komentarzy... bądź pierwszy, dodaj swój komentarz!

Dodaj komentarz