Zasady działania amortyzatorów i tylnej belki

Amortyzator stanowi urządzenie nie za dużych rozmiarów, którego celem jest rozdysponowanie energii w danym układzie. Takie działanie ma zapewnić zarówno danemu urządzeniu mechanicznemu, jak i osobie je obsługującej bezpieczeństwo użytkowania.

Reklama

amortyzatorAmortyzatory są wykorzystywane w wielu urządzeniach mechanicznych, aczkolwiek najbardziej popularne jest ich zastosowanie w pojazdach typu samochody, czy motory. Z uwagi na sposób, dzięki któremu wyłapywana jest energia, możemy wyróżnić kilka rodzajów amortyzatorów. Są to amortyzatory hydrauliczne, gumowe, pneumatyczne oraz hydropneumatyczne. Ponadto produkowane są także amortyzatory magnetyczne, elektromagnetyczne, cierne i powietrzne. W gronie amortyzatorów odnajdziemy również amortyzatory elastomerowe oraz sprężynowe. Zastosowanie amortyzatorów w samochodach osobowych ma na celu podnieść komfort podróżowania. Powoduje on zmniejszenie drgań wynikających z pracy silnika. Ponadto przyczynia się do poprawy przyczepności samochodu, czyli zmniejsza ryzyku oderwania kół pojazdu od danego podłoża.

W samochodach stosowane są dwa rodzaje amortyzatorów

Pierwszy charakteryzuje się większą miękkością budowy i spełnia swoje zadanie w samochodach rodzinnych oraz standardowych autach osobowych. Nie wymagają one zastosowania rozwiązań pochłaniających wiele energii powodującej wystąpienie nieoczekiwanych ruchów. Drugi rodzaj amortyzatorów stosuje się, między innymi, w pojazdach sportowych. Są to bardziej twarde urządzenia przyczyniające się do podwyższenia przyczepności samochodu w trudnych warunkach drogowych. Bardziej twardy amortyzator pochłania więcej energii, co podwyższa znacznie przyczepność danego samochodu. Amortyzatory są urządzeniami przymocowanymi do podwozia samochodu. Są to niewielkie sprężyny umiejscowione przy kołach pojazdu. Podlegają systematycznej eksploatacji i dlatego konieczna jest ich częsta wymiana w serwisach samochodowych. Na szczęście jest to taka część motoryzacyjna, które zakup i wymiana nie jest bardzo kosztowna i nie zajmuje dużo czasu.

Tylna belka

To również element zawieszenia, ale występuje jedynie w samochodach francuskich takich jak Peugeot, Citroen czy Renault. Główną funkcją tego specyficznego zawieszenia jest podniesienie komfortu jazdy (jest to belka skrętna) oraz płaski bagażnik, dzięki któremu jesteśmy w stanie więcej przewieźć.

tylna belka

Tylna belka samochodu

Niestety belki te ulegają uszkodzeniu. Najczęściej ofiarą jest tylna belka Peugeot 206, która potrafi się zepsuć po 30 tysiącach km jazdy (mowa o nowym aucie). Jest to dość problematyczne rozwiązanie właśnie ze względu na usterki.

Co należy wtedy zrobić? Należy taką oś zregenerować. Regeneracja tylnej belki polega na rozłożeniu jej na elementy pierwsze, naprawienie bądź wymienienie zużytych i uszkodzonych i złożenie z powrotem. Najczęściej zużywają się łożyska igiełkowe, do których dostaje się woda, która powoduje korozję. Niestety, ale woda nie jest łaskawa dla tych elementów i często zmienia je w pył.

Jedynym sensownym wyjściem z tej sytuacji jest regeneracja belki w fachowym punkcie.

Stopka autorska: tylna belka Peugeot 206 – http://www.tylna-belka-peugeot-citroen.pl/sklep-tylnej-belki/tylna-belka-peugeot-206.html

VN:F [1.9.18_1163]
Ocena: 10.0/10 (liczba ocen: 3)


Brak komentarzy... bądź pierwszy, dodaj swój komentarz!

Dodaj komentarz