Marketing stanowi ważne ogniwo w rozwoju danego przedsiębiorstwa, jednak jak się okazuje rolę kluczową w tej kwestii odgrywa kreowanie programów lojalnościowych. Jest ono nie tylko bardziej efektywne, ale także bardziej wydajne – wszystko za sprawą faktu, iż pozyskiwanie nowych klientów jest znacznie droższe od utrzymania stałych, a co więcej współczesne przedsiębiorstwa zgodnie z badaniami statystycznymi tracą istniejących klientów z dwóch podstawowych przyczyn – braku zainteresowania oraz troski. Przełomowy w tej kwestii okazał się już rok 2005, bowiem wtedy zanotowano rekordowy wzrost liczby osób korzystających z programów lojalnościowych – z 15% do 30%. Tendencja wzrostowa wciąż się utrzymuje, a przedsiębiorcy zaczynają rozumieć, iż lojalność w prowadzeniu biznesu odgrywa rolę najważniejszą
Czym jest program lojalnościowy?
Program lojalnościowy to zgodnie z definicją proces prowadzony przez usługodawcę, bądź producenta wobec swych klientów. Jest ona nakierowany przede wszystkim na przywiązanie oraz trwałą relację na linii – produkt/usługa – konsument, bądź marka – konsument. Aby stworzyć skuteczny program lojalnościowy przedsiębiorcy muszą odpowiedzieć sobie na trzy zasadnicze pytania :
– czy naszym celem jest utwierdzenie w przekonaniu, iż dotychczasowa współpraca jest korzystna?
– czy chcemy przekonać klientów niezdecydowanych?
– czy chcemy przejąć klientów od konkurencji?
Istotne znaczenie w kreowaniu tego rodzaju programu ma także metoda identyfikowania klientów. Przedsiębiorstwa najczęściej korzystają z przygotowanych atrakcyjnych zestawów korzyści oraz narzędzi. Współcześnie niemal każdy program lojalnościowy jest efektywny przy zastosowaniu Internetu. Przykładem marki, która zwalczyła mankamenty występujące w obecnych programach lojalnościowych jest ZenCard.
Stworzenie programu lojalnościowego, który będzie efektywny i wydajny nie jest łatwe, ale sztuka ta z pewnością będzie się opłacać bez względu na branżę w której funkcjonuje dane przedsiębiorstwo.
Brak komentarzy... bądź pierwszy, dodaj swój komentarz!