Jak każde urządzenie koła podporowe ulegają większym lub mniejszym awariom, na szczęście jednak prostsze warianty nie są drogie i ich wymiana nie obciąży za bardzo kieszeni. W dużym stopniu na bezawaryjność urządzenia wpływa jego właściwa konserwacja, która nie nie stwarza większych problemów i nie zabiera dużo czasu.
Przegląd
Raz na jakiś czas dobrze jest starannie sprawdzić całe urządzenie. Wcześniejsze wykrycie ewentualnych uszkodzeń może uchronić przed poważniejszą awarią w najmniej oczekiwanym momencie. W szczególności chodzi tutaj o części ruchome, bo jak wiadomo im więcej ich w urządzeniu, tym większe ryzyko uszkodzenia. Elementem bardzo narażonym na zużycie i uszkodzenia jest korba, która w przypadku przyczep o większym udźwigu narażona jest na znaczne obciążenia i często ulega awariom.
Starannemu przeglądowi powinno się poddać także koła- niezależnie od tego, czy są odlewane czy pompowane. Na pewno bardzo poważnym sygnałem będzie sparciała guma lub znaczne ubytki na jej powierzchni. Zależnie od stopnia uszkodzeń trzeba będzie się wtedy zastanowić nad wymianą, na szczęście na rynku bez problemu można dostać części zamienne.
Konserwacja
Koło podporowe jak każde urządzenie z elementami mechanicznymi wymaga konserwacji, ale w bardzo ograniczonym zakresie. Częstotliwość konserwacji zależy także od stopnia użytkowania- jeśli koła używa się na codziennie, należy przeprowadzać ją częściej. Polega ona na przesmarowaniu elementów ruchomych (w szczególności łożyska i korby) odpowiednio dobranym smarem. Jeśli przyczepa z kołem podporowym używana jest sporadycznie, operację taką można przeprowadzić nawet raz na pół roku. Do zabiegów konserwacyjnych należy także oczyszczanie i wycieranie koła podporowego po każdym użytkowaniu w deszczu czy śniegu.
Jeśli koło podporowe przytwierdzone jest do przyczepy na stałe, a ta z kolei nie jest garażowana, narażone jest na stały wpływ wilgoci i czynników atmosferycznych. Pomimo, że najczęściej wykonane są z blachy ocynkowanej, czyli odpornej na korozję, mogą pojawiać się na nim plamki rdzy- szczególnie w przypadku powierzchni uszkodzonej np. w wyniku użytkowania. Rdzę można łatwo usunąć mechanicznie, a powierzchnię zabezpieczyć farbą antykorozyjną.
Awaria na własne życzenie
Jedną z częstych przyczyn awarii kół podporowych są… sami użytkownicy. Jak to możliwe? Często zdarza się, po wymanewrowaniu przyczepy i podpięciu jej do samochodu zapominają podnieść koło, które przy pierwszym większym wyboju zostaje uszkodzone. Stosunkowo bezproblemowe jest lekkie wykrzywienie widelca, czasami jednak dochodzi do jego złamania lub nawet zerwania opony. Dobrej jakości koła podporowe wykonane są z solidnych materiałów, ale przecież nie odpornych na każdy rodzaj uszkodzenia mechanicznego.
Przyczyną uszkodzeń może być także niewłaściwe użytkowanie polegające głównie na na przeciążaniu przyczepy. Koła podporowe mają swoje określone wartości udźwigu i oczywiście założony jest pewien margines przeciążenia. Jednak przy stałym lub znacznym przekroczeniu dopuszczalnego obciążenia (szczególnie dynamicznego) może ostatecznie dojść do osłabienia struktury wewnętrznej materiału i w konsekwencji wygięcia lub pęknięcia elementu.
Artykuł powstał w oparciu o materiały znalezione na Unitrailer.eu
Brak komentarzy... bądź pierwszy, dodaj swój komentarz!