Pasy płaskie – informacje

Pasy płaskie najczęściej można spotkać w prostych mechanizmach napędowych oraz w napędach stycznych, gdzie zastosowanie znajdują pasy płaskie dwustronne.

Reklama

Pasy płaskie składają się z trzech warstw – podstawowej, trącej oraz pokrywającej. Warstwa podstawowa ma za zadanie przenoszenie obciążenia, wykonana jest np. z taśmy poliamidowej lub stalowej, czyli materiału o niskiej rozciągliwości. Następną warstwa, trąca, znajduje się po wewnętrznej stronie pasa w miejscu styku z kołem pasowym. Materiał z jakiego jest wykonana musi charakteryzować się dużym współczynnikiem tarcia tak aby poślizg pasa po kole pasowym ograniczony był do minimum. Ostatnią warstwą jest warstwa pokrywająca, pełniąca funkcję ochronną przed wilgocią, brudem czy ewentualnymi uszkodzeniami mechanicznymi.

pasy napędoweCechą charakterystyczną dla pasów płaskich jest zdolność przenoszenia dużych mocy przy małych rozmiarach całej przekładni. Cechują się odpornością na smary, oleje oraz zmiany temperatur. Maksymalna dopuszczalna temperatura pracy pasa może dochodzić nawet do 100 stopni Celsjusza. Podczas ciągłej pracy zachowują bardzo dużą prędkość oraz dokładność prowadzenia pasa. Pasy płaskie występują w odmianach wykonanych ze skóry, gumy lub stali. Dostępne są również pasy wykonane z tworzyw sztucznych takich jak poliamidy oraz poliestry. Pasy płaskie są pierwszą i zarazem najstarszą konstrukcją w rodzinie pasów napędowych. Obecnie rzadko stosowaną ze względu na gorsze parametry w porównaniu do bardziej zaawansowanych konstrukcji jakimi są np. pasy klinowe wąskoprofilowe. Ciągle jednak idealnie sprawdzają się w środowiskach o znacznym zapyleniu. Ostatnimi czasy częściej stosowane są jako pasy transportujące w przenośnikach taśmowych, skutecznie rozwiązując problem transportu w logistyce wewnątrzzakładowej.

Stopka autorska: Pasy płaskie – http://pasy.pl/3706,pasy-plaskie.htm

VN:F [1.9.18_1163]
Ocena: 0.0/10 (liczba ocen: 0)


Brak komentarzy... bądź pierwszy, dodaj swój komentarz!

Dodaj komentarz