Poprawienie osiągów fabrycznych samochodu jest szczególnie atrakcyjną opcją dla młodych kierowców, którzy cenią głownie dynamikę i z niej czerpią przyjemność jazdy. Stąd też nie dziwi że zmiana osiągów jest tak popularna i pożądana.
Jeszcze kilkanaście lat temu pod pojęciem tuning kryły się wyłącznie działania polegające na mechanicznych zmianach jak wałka rozrządu, wydechu, zmiany układu kierowniczego i zawieszenia, rozwiercania cylindrów i zwiększania ich skoku, wszystko by zostały podkręcone obroty. Obecnie elektronika samochodowa daje możliwość wprowadzenia zmian w sposoby zdecydowanie mniej inwazyjne a co za tym idzie też tańsze. Dlaczego jest to możliwe? Z tej racji iż elektronika, to czujniki i regulatory które są odpowiednio zaprogramowane. Tak by silnik pracował optymalnie zużywał jak najmniej paliwa, co nie znaczy że zawsze osiągał maksymalną moc jaką można wycisnąć jak mówią kierowcy.
Skoro elektronika narzuca pewne ograniczenia to można ją oszukać dokonując tego co kojarzy się głównie z informatyką, a mianowicie przeprogramowania układów kontrolnych i sterujących jednostką napędową. Dzięki temu jednostka napędowa faktycznie pokazuje na co ją stać, mowa tu o powiększaniu mocy nawet o 25% co jest rzeczywiście imponujące. Rzecz jasna taki tuning który jest dokonywany za pomocą narzędzi typu programatory uniwersalne niesie ze sobą też określone ryzyko. Jak przykładowo zwiększania spalania paliwa przez jednostkę napędową czy też, utraty mocy przy niższych obrotach co też jest przez kierowców zauważane. Czyli czasem samochód zyskuje dokładnie tyle mocy ile też traci dynamiki kiedy jest rozpędzany. Dlatego też zamawiając tuning elektroniczny każdy się powinien upewnić czy serwis dysponuje odpowiednią diagnostyką do tego by określić jak będą się zachowywały wszystkie podzespoły po zdjęciu ograniczeń.
Najczęściej do takiej diagnostyki są wykorzystywane interfejsy diagnostyczne podłączane do jednostek centralnych, z których zbierają informacje przesyłane przez czujniki zamieszczone w jednostce napędowej oraz kluczowych podzespołach. Zanim właściciel pojazdu skorzysta z oferty elektronicznego tuningu powinien się przekonać czy dany serwis jest autoryzowany i czy ma autorskie programy do remapowania ustawień czujników silnika i podzespołów. Tylko taki serwis faktycznie przeprowadzi tuning procesorów w skuteczny i bezpieczny sposób. W innym przypadku po tuningu elektronicznym może się niestety pojawić konieczność dokonania mechanicznego remontu silnika.
Stopka autorska: interfejsy diagnostyczne – http://www.telwis.pl/interfejsy-diagnostyczne-c-21.html
Brak komentarzy... bądź pierwszy, dodaj swój komentarz!