Jak naprawić nieszczelną dławicę pomp – szczeliwa szklane, PTFE

Problem nieszczelności dławicy pojawia się w przypadku pompy dławicowej. Jej szczególną właściwością jest umiejscowienie silnika elektrycznego, całkowicie oddzielonego od cieczy, którą pompuje. Dławica pełni tutaj rolę uszczelnienia w przypadku przejścia wału wirnika przez jej korpus. Cechą charakterystyczną jest to, że element uszczelniający tzn. dławica lub uszczelnienie mechaniczne, ulegają smarowaniu pompowaną cieczą. Najczęściej, w przypadku tego rodzaju pompy, awarii ulega dławica. Pompy dławicowe wymagają stałej konserwacji – smarowania oraz wymiany uszczelnień.

Reklama

Używając uszczelnień nie tylko mechanicznych, ale i dławic musimy liczyć się z tym, że elementy ulegają smarowaniu lub chłodzeniu albo przez czynnik zewnętrzny, albo przez przepływającą przez nie ciecz. Zarówno w jednym, jak w drugim przypadku łączniki te mogą się zapiekać – zwłaszcza, gdy mamy na myśli pompy dławicowe. Z jednej strony, aby smarowanie było prawidłowe, potrzeba średnio 50 kropli na minutę, z drugiej jednak nawet taka ilość cieczy, może przyczynić się do szybszego korodowania materiału. Jak przeciwdziałać zapiekaniu się dławicy? Pomiędzy poszczególnymi jej elementami powstają prześwity, w których może pojawiać się rdza, powodująca zastanie się części, uniemożliwiając tym samym ich demontaż – w takim wypadku należy zadbać o naniesienie podczas montażu specjalistycznego, odpornego na wypłukiwanie smaru. Takie rozwiązanie nie tylko zabezpiecza przed korozją, ale także ułatwia demontaż.

Kolejnym problemem, który może sprawiać nam wyżej wspomniany element pompy, są wycieki pomiędzy dławicą a obudową pompy. Przyczyn powstawania takich awarii może być wiele. Poniżej przedstawiamy niektóre z nich oraz najpopularniejsze metody działania, zarówno w przypadku, ich pojawienia się, jak i w momencie, gdy na działania prewencyjne nie jest jeszcze za późno.

Ekstremalne temperatury pracy powodują szybsze zużywanie się elementów uszczelniających – nie tylko łatwiej pękają, ale również puchną, twardnieją, kruszą się czy rozwarstwiają. Płyny robocze reagują również, niekiedy dość agresywnie, z uszczelnieniami. Ich producenci zwracają więc uwagę klientom, jak ważny jest odpowiedni dobór materiału uszczelniającego (zob. ANBI-TECH). Kolejnym istotnym czynnikiem, niekorzystnie wpływającym na działanie urządzenia, jest praca w nieodpowiednich warunkach. W tym wypadku chodzi nam głównie o ciśnienie – należy zapoznać się bowiem z wartością ciśnienia roboczego, które nie uszkodzi poszczególnych elementów sprzętu.

Rozwiązaniem dla powyższych trudności są odpowiednie smary. Gotową uszczelkę, można w awaryjnej sytuacji zastąpić produktem do uszczelniania złączy kołnierzowych lub też pokryć ją odpowiednim smarem, zapewniającym wypełnienie przestrzeni powietrznych, których gotową uszczelką wypełnić się nie da. Najbardziej wskazanym jednak, jeśli pozwala na to budowa dławicy, jest zamówienie materiału uszczelniającego pod wymiar. Współczesne technologie dają producentom uszczelek możliwość (np. ANBI-TECH) wykonania specjalistycznych uszczelnień na życzenie klienta, zgodnie z podanym przez niego parametrami. Najlepiej w tej kwestii spisują się szczeliwa szklane i PTFE.

Jeśli podobna usterka zdarzy nam się w dość krótkim czasie po raz kolejny, może to świadczyć o wadzie produkcyjnej lub niewłaściwym doborze materiału uszczelniającego.



Brak komentarzy... bądź pierwszy, dodaj swój komentarz!

Dodaj komentarz