Łożyska stożkowe wzdłużne – budowa i właściwości

Łożyska stożkowe wzdłużne idealnie nadają się do budowy bardzo sztywnych konstrukcji łożyskowych, przenoszących obciążenia osiowe oraz udarowe. Najczęściej spotykane odmiany to łożyska stożkowe wzdłużne jednokierunkowe oraz dwukierunkowe.

Reklama

Łożyska stożkowe wzdłużne jednokierunkowe

łożyska stożkowe wzdłużneStosowane są przede wszystkim przy łożyskowaniu elementów konstrukcyjnych samochodów ciężarowych, jak np. sworzeń zwrotnicy. W takim przypadku najczęściej są one uszczelnione, tak aby chronić je przed brudem oraz nieczystościami, są również zaopatrzone fabrycznie w smar o wieczystej gwarancji, zapewniając tym samym bezobsługowość łożyska. Na rynku występuje wiele odmian, które różnią się głównie kształtem pierścienia.

Pierścień wewnętrzny oraz zewnętrzny może mieć dokładnie ten sam kształt, oraz być wyposażony w taką samą bieżnię o stożkowym kształcie oraz tylko jeden kołnierz zabezpieczający. Takie łożyska znajdują najczęściej zastosowanie w hakach dźwigowych czy maszynach wiertniczych. Inna odmiana konstrukcyjna posiada jedynie pierścień wewnętrzny wyposażony w bieżnię, drugi pierścień pozostaje płaski. Taka budowa zapewnia kompensację minimalnym mimośrodowości w urządzeniu.

Łożyska stożkowe wzdłużne dwukierunkowe

Znajdują najczęściej zastosowanie wraz z łożyskami wielowalcowymi wielorzędowymi. Posiadają płaski pierścień, dzięki czemu umożliwiają kompensację mimośrodowości. Pierścień zewnętrzny oddziela od wewnętrznego tuleja dystansowa. Pierścień wewnętrzny posiada wcięcie ustalające, które wykorzystywane jest wraz z klinami wsuwanymi w celu wyeliminowania obrotu pierścienia. Łożyska wyposażone w podwójne bieżnie stożkowe cechują się znacznie większą obciążalnością osiową oraz możliwością ustalania wału w kierunku promieniowym.

Stopka autorska: Łożyska stożkowe wzdłużne

VN:F [1.9.18_1163]
Ocena: 0.0/10 (liczba ocen: 0)


Brak komentarzy... bądź pierwszy, dodaj swój komentarz!

Dodaj komentarz