Pięć problemów z zakupami online

Mimo rosnącej popularności zakupów online, nadal natykamy się na nierozwiązane problemy, kłopoty oraz trudności, które powodują nasze niezadowolenie lub nawet uniemożliwiają zakupy. Najwięcej przeszkód sprawia funkcjonalność internetowych sklepów. Jak może ich uniknąć zwykły użytkownik?

Reklama

Badanie na temat najpowszechniejszych problemów przeprowadził w 2011 r. Interaktywny Instytut Badań Rynkowych. Klienci sklepów internetowych odpowiedzieli na pytania, z jakimi kłopotami stykają się podczas zakupów. Poświęćmy chwilę pięciu najczęściej wymienianych.

Aż połowa pytanych wymieniła jako problem brak obrazu produktu lub obraz w niskiej jakości. Na szczęście ponad dwa lata po badaniu wydaje się, że ta przeszkoda znika. Coraz więcej sklepów zdaje sobie sprawę z tego, jak ważne w procesie sprzedaży internetowej jest dobre zdjęcie. Mało tego – już nawet w Polsce istnieją sklepy, które oferują zdjęcia 3D: towar można oglądać z każdej strony! Największe, cieszące się szacunkiem marki prowadzą swoje sklepy internetowe z pieczołowitością. Tam, gdzie brak zdjęć produktu, zaangażowany klient może wysłać wiadomość z zapytaniem o udostępnienie fotografii. Jeśli to nie wystarczy, użytkownikowi pozostaje niestety zrezygnować z odwiedzin w zaniedbanych sklepach i skierowanie kroków ku konkurencyjnym.

Aż 39% pytanych zwróciło uwagę na niepasujący sposób płatności. Sklepy zagraniczne często w ogóle nie sprzedają ani nie wysyłają towaru do Polski, a jeśli już, obowiązkowe jest posiadanie kart VISA czy Mastercard – tylko ich posiadacze mogą dokonać zakupów. Odradza się próby obejścia tych przepisów. Czasem wystarczy, że taką kartę ma ktoś z naszych przyjaciół i może zamówić nam towar. W polskich sklepach problemy mogą sprawiać systemy płatności. Część użytkowników sklepów internetowych lub innych płatnych usług jest już zaznajomiona z różnymi rodzajami systemów i umie się w nich sprawnie poruszać, nie wszyscy jednak sobie z tym radzą. Dobrą wiadomością dla tych, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki, jest to, że większość systemów działa na podobnych zasadach i łatwo nauczyć się korzystania z nich. Warto to zrobić, bo większość sklepów obsługiwana jest przez te same systemy płatności.

38% użytkowników mówi o braku szczegółowych informacji na stronie produktu. Na szczęście zdarza się to coraz rzadziej, lecz wciąż się zdarza. Jak w przypadku braku zdjęć, można wysłać zapytanie dotyczące produktu, jest to jednak pewien wysiłek, na dodatek oczekiwanie na odpowiedź sprawia kolejny kłopot. Radą jest znalezienie informacji o tym samym produkcie na innej stronie (innego sklepu lub samego producenta). Jeśli ich brak, może to być z kolei niepokojąca wskazówka, zwłaszcza gdy chodzi o produkty markowe czy reklamowane jako limitowane.

23% użytkowników wskazuje jako przyczynę niepowodzeń źle działającą wyszukiwarkę. Na stronach sklepów internetowych często nie radzą sobie ze znalezieniem produktu odpowiadającego ich wymaganiom. Gdy dodać do tego brak szczegółowych informacji – odnalezienie szukanego towaru graniczy z niemożliwością. Rada znów na innych stronach. Poza znaną wszystkim porównywarką cen, która pomaga znaleźć interesujący towar w optymalnej cenie, w internecie można znaleźć także asystenta zakupowego – który pomaga na podstawie wskazanych żądanych cech odnaleźć interesujący model danego towaru. Działa nawet prościej niż wyszukiwarka, bo wymaga tylko odpowiedzi na kilka pytań, a potem sam określa preferencje i znajduje produkty, które mogą zainteresować użytkownika – od razu z linkami do konkretnych ofert.

22% użytkowników martwi się złym zabezpieczeniem danych. To poważny problem i budzi uzasadnione wątpliwości. Zarówno duże serwisy aukcyjne, sklepy internetowe ważnych marek, jak i małe, internetowe sklepiki są zobowiązane do udostępniania swojej polityki bezpieczeństwa użytkownikom. W tym dokumencie można odnaleźć odpowiedzi na większość nurtujących nas pytań. To, o czym może upewnić się użytkownik, to czy używane jest połączenie szyfrowane (SSL), które sprawia, że przesyłane dane są szyfrowane, i czy sklep może pochwalić się uczestnictwem w programach takich, jak Program Ochrony Kupujących (obejmujący największe serwisy aukcyjne i inne sklepy korzystające z danych systemów płatności).

Tak czy inaczej, robiąc zakupy w internecie należy być ostrożnym i zawsze w razie potrzeby pytać, zanim dokona się zakupu. To jedyny niezawodny środek zabezpieczający nas przed nieudanymi zakupami.

Stopka autorska: Asystent Zakupowy (asystentzakupowy.pl).

VN:F [1.9.18_1163]
Ocena: 10.0/10 (liczba ocen: 1)


Brak komentarzy... bądź pierwszy, dodaj swój komentarz!

Dodaj komentarz