Niedoceniana potęga zapachów

Woń, zarówno w naturalnej postaci, jak i sztucznie preparowana, odgrywa w naszym życiu większą rolę niż mogłoby się nam wydawać. Odpowiednio dobrany zapach może przyciągać płeć przeciwną, zapewnić poczucie osobistego komfortu, skłaniać do dokonywania zakupów w centrach handlowych oraz gwarantować dobrą atmosferę w miejscu pracy.

Reklama

manipulowanie poprzez zapach

Coraz częściej aromaty i ekstrakty używane są do żywności. Poprawia i uwydatnia się jej woń. Producenci takich specyfików muszą trzymać się jednak rygorystycznych zasad, wykluczających stosowanie szkodliwych dla zdrowia substancji. Zapewne najbezpieczniejsze są produkty z upraw ekologicznych, ale współcześnie trudno o artykuły, które byłyby wolne od wszelkich zanieczyszczeń (choćby z powodu skażenia powietrza i wód gruntowych). Specjaliści opracowują również mieszanki, które rozpyla się w miejscach publicznych, aby zmniejszyć poziom stresu, a co za tym idzie – ryzyko agresji: np. na zatłoczonych dworcach. Niekiedy towarzyszy temu muzyka klasyczna bądź inne dźwięki, przyjmowane powszechnie za relaksacyjne.

Międzynarodowe koncerny inwestują ogromne sumy w aroma marketing. Badania dowodzą, że jego efektem jest zwiększenie sprzedaży o kilkanaście procent. Daje to zyski liczone w miliardach dolarów. Niczego nieświadomy klient jest narażony na zapachową manipulację zwłaszcza w ogromnych centrach handlowych. Firmy komponujące współcześnie zapachy, oprócz handlu, świadczą usługi dla biur. Wszak atmosfera w pracy może znacznie podnieść wydajność zatrudnionych. Praktyki takie są już na porządku dziennym zwłaszcza w Ameryce Północnej, na Dalekim Wschodzie oraz w zachodniej Europie. Udowodniono na przykład że aromaty cytrusowe wpływają na ograniczenie błędów, popełnianych podczas pracy przed monitorem komputera. Pozytywnie działa na nasz umysł także ekstrakt jaśminu oraz mięty. Po ciężkim dniu warto z kolei wyciszyć się dzięki lawendowej woni. Fachowcy od biznesowego wykorzystania aromatów pojawiają się również nad Wisłą. Wprawdzie ta profesja dopiero u nas raczkuje, ale niechybnie będzie rosło jej znaczenie.

Manipulowanie ludźmi za pomocą zapachów w celach komercyjnych bywa mocno ryzykowne. Nie każdy bowiem tak samo reaguje na tę samą woń. Pieczony chleb jednemu kojarzy się ze szczęśliwym dzieciństwem, a komuś innemu przywodzić może na myśl przykre wspomnienia.

Stopka autorska: przykład ogromnej gamy ekstraktów zapachowych wykorzystywanych w gastronomii, znajdziesz tutaj.

VN:F [1.9.18_1163]
Ocena: 0.0/10 (liczba ocen: 0)


Brak komentarzy... bądź pierwszy, dodaj swój komentarz!

Dodaj komentarz