Projektowanie łożysk – obciążenie

Odpowiedni dobór łożyska musi uwzględniać występujące w układzie łożyskowym obciążenia. Dzielą się one na:

  • obciążenia statyczne,
  • obciążenia dynamiczne,
  • prędkość obrotową.

Obciążenie statyczne

Nośność statyczna występuje w przypadku gdy łożysko nie wykonuje ruchu, gdy ruch ten jest w dużym stopniu ograniczony bądź gdy obciążenia mają charakterystykę udarową. Sprawdzenie nośności łożyska najczęściej sprawdza się teoretycznymi obliczeniami, do których podstawia się tabelaryczne wartości podane przez producenta łożyska. Jeżeli ważną cechą pracy łożyska ma być jego cicha oraz „lekka” praca, współczynnik obciążenia statycznego powinien być wysoki, w przeciwnym wypadku jest on mniej ważny.

Reklama

Obciążenia dynamiczne

projektowanie łożyskObciążenia dynamiczne, w bardzo ogólnym pojęciu, wpływają na trwałość łożyska, ponieważ to one powodują tzw. zmęczenie materiału bezpośrednio prowadzące do zużycia łożyska. W zależności od podanych parametrów, istnieje możliwość wyliczenia trwałości łożyska w przebytych kilometrach, roboczogodzinach lub cyklach.

Prędkość obrotowa

Prędkość obrotowa ograniczona jest przez wytrzymałość mechaniczną oraz termiczną łożyska. Z kolei temperatura łożyska zależna jest od:

  • materiału,
  • środka smarującego,
  • klasy dokładności wykonania.

Poprzez prędkość obrotową nominalną rozumie się optymalną jej wartość przy której ilość wytwarzanego ciepła przez łożysko, równoważy się z ilością ciepła jaka może zostać wydzielona. Wartości temperatury ściśle powiązane są z prędkością obrotową oraz obciążeniem. Im większe obciążenie tym wyższa temperatura panująca w łożysku, którą można obniżyć zmniejszając prędkość obrotową. Prędkości wyższe aniżeli nominalne mogą być osiągane wyłącznie pod warunkiem:

  • wykorzystania łożyska o większym luzie,
  • zapewnieniu dodatkowego chłodzenia,
  • wyższej dokładności wykonania

Stopka autorska: łożyska – http://bearing.pl/10137,tarcie-w-lozysku-tocznym.htm

VN:F [1.9.18_1163]
Ocena: 0.0/10 (liczba ocen: 0)


Brak komentarzy... bądź pierwszy, dodaj swój komentarz!

Dodaj komentarz