Historia spółek z branży chemicznej to przede wszystkim opowieść o ludziach, którzy postanowili stworzyć coś z niczego. Chemia samochodowa, chemia użytkowa czy przemysłowa – każdy z tych przemysłów ma swoich bohaterów.
Nie byłoby firmy DuPont gdyby nie rewolucja. Eleuthere du Pont, po tym jak udało mu się zgromadzić kapitał w ogarniętej chaosem Francji, uciekł z rodziną do Stanów Zjednoczonych i osiedlił się w miejscowości Eleutherian Mills w stanie Delewre. Oprócz pieniędzy du Pont zabrał ze sobą z Francji urządzenia do produkcji prochu. Jako człowiek przedsiębiorczy dostrzegł, że przemysł amerykański jest daleko w tyle za europejskim w związku z czym istnieje duży rynek na produkty przemysłowe. W ciągu kilkunastu lat zbudował dużą firmę, a w połowie stulecia stał się największym dostawcą prochu dla armii amerykańskiego. Prawdziwe kokosy firma zrobiła na kolejnym wydarzeniu historycznym – Wojnie Secesyjnej. W jej trakcie połowa używanego przez Unię prochu pochodziła z fabryk DuPonta.
W 1912 roku firma została podzielona na mocy ustawy antytrustowej. W 1914 roku Pierre S. du Pont nadał jej nowy charakter. Zamiast zajmować się zbrojeniami, wkroczył na nowy teren – motoryzację. Chemia samochodowa w tamtym czasie dopiero się rozwijała, w związku z czym Du Pont dojrzał w niej taką samą szansę, jak jego przodek w produkcji prochu. W latach pięćdziesiątych Pierre Du Pont stanął na czele General Motors, który pod jego rządami stał się największym koncernem samochodowym na świecie. W 1957 roku został jednak zmuszony do sprzedaży akcji firmy, po raz kolejny na mocy ustaw antymonopolowych.
Chemia samochodowa to w pewnym sensie także branża innego potentata tego przemysłu – firmy Royal Dutch Shell. Firma od początku działała w sposób międzynarodowy. Jej powstanie wiąże się z przejęciem, jakiego dokonał Royal Dutch Petroleum Company przejmując w 1907 roku „Shell” Transport and Trading Company Ltd z siedzibą w Wielkiej Brytanii. Historia firmy to w dużej mierze kolejne przejęcia – zarówno na terenie Europy, jak i na innych kontynentach. W tej chwili Shell jest największą na świecie firmą zajmującą się wydobyciem ropy naftowej i jedną z największych w branży petrochemicznej. Chemia samochodowa to fragment jej działalności, który przejawia się przede wszystkim w sprzedaży akcesoriów pod własną marką na stacjach benzynowych.
Dla potomków Franka Meguiara Jr chemia samochodowa to biznes życia. Przejęli firmę od swoich ojców i dziadka, który założył ją w 1901 roku. Tak jak w wielu podobnych przypadkach, także Fran Meguiar zaczynał od prostego warsztatu, w którym polerował meble. Ponieważ potrzebował czegoś, co mogłoby mu pomóc w pracy, zmieszał masło i jaja uzyskują pierwszą substancję do polerowania. Pierwsze butelki produkował samodzielnie z pomocą własnych dzieci. Zamówień było sporo, jednak prawdziwy boom pojawił się po upowszechnieniu samochodu. To właśnie chemia samochodowa stała się głównym polem działania Franka i jego synów. W momencie śmierci, w 1950 roku, Meguiar firmą, która była numerem jeden w USA pod względem sprzedaży kosmetyków samochodowych.
Brak komentarzy... bądź pierwszy, dodaj swój komentarz!