Czym jest merchandising?

Pochodzenie słowa merchandising nie jest polskie. Jak większość z nas się domyśla to angielskie słowo pochodzące od merchandise, które w skrócie oznacza rzeczowniki towar, dobra do sprzedaży, ale również czasowniki takie jak handlować sprzedawać.

Reklama

merchandisingOgólnie rzecz biorąc idea merchandisingu opiera się na działaniach, które mają na celu zwiększenie sprzedaży przy jak najmniejszych kosztach przy wykorzystaniu samych produktów jako reklamy przyciągającej wzrok konsumentów. Chodzi o jak najlepesze wizualne rozmieszczenie produktów według zasad merchandisingu.

Jak to się zaczęło?

Kluczowe znaczenie dla narodzin merchandisingu miało pojawienie się sklepów samoobsługowych, gdzie klient sam mógł zdecydować o tym, co mu jest potrzebne, co mu się podoba, ale że myśli że jest mu potrzebne. To właśnie zaczęto wykorzystywać. Jak wpłynąć na decyzje konsumenta w miejscu zakupu. Reklama działa przed dokonaniem decyzji: w radiu, na billboardach, na plakatach. Potrzeba było wpłynięcia na decyzję w miejscu sprzedaży. Tak powstała idea merchandisingu. Sklepy samoobsługowe powstały około 1912 roku. Powoli sprzedawca stawał się zbyteczny. Klient już nie bazował na jego opinii czy poleceniu ale sam decydował i opierał się na własnych osądach i upodobaniach.

Kiedy powstała teoria merchandisingu?

Teoria na temat merchandisingu powstała w latach 60 XX wieku, a szeroki rozwój w latach 80 XX wieku. Wtedy już wiedziano, że trzeba o klienta zawalczyć, wpłynąć na jego odczucia. Oczywistą konsekwencją reklamy i akcji promocyjnych był merchandising oraz specjaliści od merchandisingu. Osoba, która dbała o wizerunek marek w miejscu sprzedaży to merchandiser. Merchandising zmienił wygląd naszych sklepów. Wystawy oraz wnętrza mają za zadanie przyciągnąć klienta i spowodować, aby kupił wyeksponowane produkty.

Na czym to polega

Idea merchandisingu zakłada użycie boźców wzrokowych, słuchowych, zapachowych a nawet smakowych. W hipermarkecie każdy merchnadiser dba o swoją markę, natomiast w markowym sklepie z ubraniami dba o wystrój całego sklepu. Merchandising ma za zadanie wpłynąć na nasze decyzje. Sprawdź czy się to na tobie udaje.

Stopka autorska: merchandising – http://www.baza-twarzy.eu

VN:F [1.9.18_1163]
Ocena: 10.0/10 (liczba ocen: 1)


Brak komentarzy... bądź pierwszy, dodaj swój komentarz!

Dodaj komentarz