Królestwo Niderlandów to w ostatnim czasie coraz popularniejsza destynacja emigrujących w poszukiwaniu wyższych zarobków Polaków. Każdy z nas doskonale zdaje sobie sprawę, jak pomocny potrafi być dodatkowy zastrzyk gotówki, w szczególności w trakcie pracy za granicą. Dla osób, które posiadają legalne zatrudnienie na terenie słynącego z tulipanów i wiatraków kraju, mamy dobrą wiadomość – w przypadku regularnego odprowadzania podatków możesz liczyć na ich zwrot z Holandii. Komu on przysługuje i jak się o niego ubiegać? Te i wiele innych przydatnych informacji znajdziesz w tym artykule.
Komu przysługuje zwrot z Holandii?
Zwrot z Holandii przysługuje wszystkim pracownikom, którzy posiadają udokumentowaną historię zatrudnienia, a od ich wynagrodzenia był regularnie potrącany podatek dochodowy. Aby móc się o niego ubiegać, niezbędne okazuje się posiadanie BurgerServiceNummer, który najczęściej można spotkać pod skróconą nazwą BSN. Jest on odpowiednikiem dla polskiego NIP-u i stanowi numer identyfikacyjny, który zostaje nadany przez urząd każdemu mieszkańcowi i pracownikowi Holandii. Należy pamiętać, że jest on niezbędny, aby móc rozpocząć poszukiwania pracy.
Osoby, chcące ubiegać o odzyskanie nadpłaconych składek, powinny dostarczyć do urzędu Jaaropgaaf, czyli holenderską kartę podatkową. W przypadku jej braku możliwe jest rozliczenie się na podstawie ostatniego odcinka wypłaty (Loonspecificatie), jednak może to zająć więcej czasu. W takich sytuacjach specjaliści zalecają kontakt z pracodawcą w celu wystawienia duplikatu karty. Należy również pamiętać, aby wraz ze stosownymi formularzami dostarczyć także zaświadczenie o dochodach, które jest wydawane przez Urząd Skarbowy w Polsce. Zawiera ono informacje o wszelkich przychodach, które zostały osiągnięte przez pracownika poza granicami Holandii.
Zwrot z Holandii – ile czeka się na nadpłacony podatek?
Urząd Skarbowy ma aż 3 lata na wydanie decyzji odnośnie do zwrotu podatku z Holandii. I choć okres oczekiwania może wydawać się nadzwyczaj długi, to bardzo często informacja na temat przyznania nadpłaconych składek zostaje wydana w ciągu od 3 do 6 miesięcy od złożenia wniosku. Niestety formularze nie są sprawdzane chronologicznie, dlatego też nie ma możliwości przyspieszenia tego procesu.
Mamy jednak także dobrą wiadomość – Królestwo Niderlandów umożliwia ubieganie się o zwrot nadpłaconych składek aż do pięciu lat wstecz. Odzyskanie podatku z przeszłości możliwe jest do końca każdego roku kalendarzowego, dlatego też osoby, które pracowały na terenie Holandii w roku 2013, powinny jak najszybciej rozpocząć kompletowanie niezbędnej dokumentacji i wypełnianie formularzy. W sytuacji ubiegania się o wsteczny zwrot z Holandii, należy pamiętać o dołączeniu stosownych druków:
- P-biljet w przypadku osób, które były zameldowane na terenie tego kraju przez cały rok,
- M-biljet w przypadku osób, których meldunek w Królestwie Niderlandów trwał jedynie kilka miesięcy.
Zwrot z Holandii a ulgi podatkowe
Rozliczając podatek, a tym samym ubiegając się o jego zwrot z Holandii, pracownicy mogą wnioskować o przyznanie im stosownych ulg. Wśród nich możemy wyróżnić:
- alimenty na dziecko lub żonę,
- pokrycie kosztów dojazdów do pracy,
- pokrycie kosztów poniesionych w ramach uczestnictwa w kursach czy szkoleniach,
- ulga na koszty leczenia własnego lub dziecka niepełnosprawnego, które jest zameldowane pod tym samym adresem. Ulgom podlegają także koszty poniesione w związku z opieką nad niepełnosprawnym dzieckiem,
- zwrot z odsetek kredytu hipotecznego.
Regularne odprowadzanie podatku stanowi gwarancję uzyskania jego zwrotu z Holandii. Pracownicy, którzy spełniają dokładnie określone wymagania, mogą zdecydować się na samodzielne wnioskowanie o odzyskanie nadpłaconych składek lub skorzystanie z pomocy specjalistów. Bardzo często zaleca się współpracę z firmami, które specjalizują się w odzyskiwaniu podatków, ponieważ daje ona gwarancję właściwego wypełnienia oraz kompletacji niezbędnych formularzy.
Brak komentarzy... bądź pierwszy, dodaj swój komentarz!