Obecnie większość kierowców przyzwyczajona jest do sezonowej wymiany opon. Ogumienie w naszych samochodach wymieniamy na zimę i na wiosnę. Są również tacy, którzy w swoich autach założone mają tzw. opony całoroczne. Czy jest to dobry wybór i co za nim stoi? Na jaki wariant się zdecydować?
Podstawowym argumentem opowiadającym się za oponami przeznaczonymi do jazdy przez cały rok jest kwestia finansowa. Perspektywa braku konieczności wymiany opon na zimę bądź na wiosnę przemawia do wielu kierowców, jednak w rzeczywistości opony całoroczne przeznaczone są dla dosyć wąskiej grupy docelowej. Nie każdy może sobie pozwolić na założenie opon uniwersalnych. Przede wszystkim na takie ogumienie w samochodzie może pozwolić sobie osoba która nie pokonuje więcej niż kilka tysięcy kilometrów rocznie (5 – 6). Obszarem po jakim poruszają się takie osoby powinno być miasto a ich samochód, najlepiej gdyby był małym, niezbyt mocnym miejskim autem. Należy jednak pamiętać, że poruszanie się na oponach całorocznych nie zapewnia nam pełnego bezpieczeństwa w każdych warunkach atmosferycznych.
Przejdźmy do drugiej opcji, a więc opon letnich i zimowych. Znaczna większość kierowców porusza się samochodami mając na kołach założone „zimówki” lub „letnie” – w zależności od pory roku. Są to gumy przeznaczone dla osób posiadających samochód o stosunkowo dużej mocy i masie. W przeciwieństwie do opon całorocznych, opony sezonowe przystosowane są do warunków atmosferycznych występujących w poszczególnych porach roku, dlatego też jadąc po oblodzonej drodze i mając założone opony zimowe możemy czuć się bezpiecznie. Pamiętajmy jednak, że zimówki tracą swoje właściwości w warunkach letnich i odwrotnie – opony letnie nie pracują tak jak powinny w zimie, kiedy temperatury są niskie, a na drodze jest śnieg i lód.
Według testów przeprowadzonych przez niemiecki dziennik AutoBild czy ADAC opony sezonowe radzą sobie dużo lepiej od ogumienia uniwersalnego. Warto jednak podkreślić, że opony całoroczne dobrego producenta deklasyfikują najtańsze modele opon letnich lub zimowych produkowanych np.: w Chinach.
Podsumowując, wybór właściwych opon jest uzależniony od warunków w jakich kierowca się porusza. Zarówno opony uniwersalne jak i sezonowe mają swoje pozytywne i negatywne cechy. Opony letnie ze względu na swoją charakterystykę i budowę zużywają się dużo wolniej niż opony całoroczne, które – szczególnie latem – dosyć szybko ulegają zniszczeniu. Z kolei mając założone opony uniwersalne, kierowca nie musi wyczekiwać kiedy nadejdzie właściwy moment na zmianę opon.
Stopka autorska: opracowano we współpracy z warsztatami iParts.pl – http://www.warsztaty.iparts.pl/
Zostaw komentarz