Aby Twoje przedsiębiorstwo mogło dobrze funkcjonować, musisz wiedzieć, czego oczekują od niego Twoi klienci. Nawet jeśli wydaje Ci się, że wszystko działa sprawnie, zawsze może się okazać, że są jakieś aspekty, które wymagają poprawy lub całkowitej zmiany.
O tym, że coś jest nie tak, może świadczyć fakt, że Twoja firma ma wielu klientów, jednak ciągle są to nowe, zmieniające się osoby, gdyż dotychczasowi klienci przechodzą do konkurencji. Przyczyny tego stanu rzeczy mogą być różne, dlatego bardzo ważne jest ich poznanie. Aby je poznać, można sięgnąć po badania marketingowe. Nie muszą one od razu wskazywać na Twoją firmę, dzięki czemu ich obiektywność może być jeszcze wyższa.
W badaniach marketingowych powinna brać udział przede wszystkim ta grupa osób, do której najczęściej należą Twoi klienci. Jeśli więc jesteś właścicielem sklepu z ekologiczną żywnością, musisz dotrzeć z badaniami do osób, które są pasjonatami zdrowego trybu życia i zależy im na utrzymaniu dobrej formy organizmu. Pozostałe osoby nie odpowiedzą bowiem obiektywnie na pytania zadane w badaniu i nie sprawią, że funkcjonowanie Twojego biznesu ulegnie poprawie.
Warto podkreślić, że badania marketingowe mogą dotyczyć bardzo wielu kwestii. Dzięki nim można na przykład poznać opinie na temat optymalnej wysokości cen za towary lub usługi czy też dowiedzieć się, jakich towarów lub usług brakuje w Twojej ofercie. Co ważne, Twoi klienci nie będą wiedzieli, że to Ty zlecasz badania i podadzą Ci odpowiedzi odnoszące się do całej branży. Pozwoli Ci to dowiedzieć się również, co nie podoba się Twoim klientom u konkurencji i na jakim polu masz nad nią przewagę. Ponadto poznasz odpowiedź na pytania dotyczące tego, czy klienci Twojego przedsiębiorstwa wolą korzystać z programów lojalnościowych, czy jedynie z jednorazowych rabatów lub kuponów zakupowych.
Dużą zaletą badań marketingowych jest także fakt, że nie musisz przeprowadzać ich samodzielnie. Możesz je zlecić zewnętrznej firmie, które przygotuje Ci profesjonalne pytania oraz roześle przygotowane ankiety do osób, które najlepiej będą odpowiadać grupie, stanowiącej większość wśród Twoich klientów. Co ważne, firma taka może dla Ciebie przygotować również ankietę dla klientów Twojego sklepu, w której będzie wiadomo, że dotyczy ona oferowanych przez Ciebie usług i towarów. Ankieta tego typu zwykle służy usprawnieniu działania Twojego przedsiębiorstwa, dzięki czemu klienci są skłonni udzielać w niej prawdziwych, szczerych odpowiedzi.
Należy pamiętać, że badania marketingowe pozwalają nie tylko dowiedzieć się, co sądzą o Twoim biznesie klienci, ale i znacząco zwiększyć wysokość Twoich zysków. Inwestując w tego typu badania, zyskujesz szansę na udoskonalenie działania Twojej firmy, szansy tej nie będzie mieć konkurencja żałująca funduszy na tego typu działania marketingowe.
Do badań marketingowych nie musisz się także specjalnie przygotowywać. Wystarczy, że zamówisz je w zewnętrznej firmie bądź zlecisz ich przygotowanie pracownikom własnej firmy, a uzyskasz odpowiedzi na wszelkie nurtujące Cię pytania. Rezygnując z przeprowadzenia tego typu badań, świadomie narażasz się na utratę zaufania klientów i zmniejszasz szansę swojej firmy na utrzymanie się na rynku.
Wiecej informacji mozesz zdobyć w firmach prowadzacych badania marketingowe na dużą skalę, np. w Exploreo.pl.
Brak komentarzy... bądź pierwszy, dodaj swój komentarz!