Turbosprężarka – budowa i działanie

Coraz więcej współcześnie produkowanych silników seryjnie wyposażanych jest w turbodoładowanie. Czym jest turbosprężarka? Za co jest odpowiedzialna? Czy powinniśmy o nią specjalnie dbać? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć w poniższym artykule.

Reklama

turbosprężarkaCoraz to nowsze rozwiązania techniczne, które wykorzystywane są także w motoryzacji umożliwiają wyciskanie maksymalnej mocy jednostek napędowych z stosunkowo niedużych silników. Jednym z takich sposobów jest zastosowanie turbosprężarki. Stanowi ona element konstrukcyjny silnika, w skład której wchodzą dwa główne elementy – turbina oraz sprężarka. Obie te części zamontowane są na tej samej osi. Jak to działa? Otóż gazy wylotowe, które skierowane są na turbinę napędzają także wirnik sprężarki odpowiedzialnej za wtłaczanie większej ilości powietrza do cylindra. Umożliwia to wzbogacenie mieszanki paliwowo-powietrznej o dodatkową ilość powietrza, która trafia do każdego cylindra, w wyniku czego zwiększona zostaje moc silnika.

W jakich samochodach montowana jest turbosprężarka? Na samym początku turbosprężarki znajdywały zastosowanie w samochodach sportowych, w celu zwiększenia mocy bez realnego zwiększania masy całkowitej pojazdu. Natomiast jeżeli chodzi o tradycyjne samochody osobowe to tutaj koncerny motoryzacyjne kierują się bardziej ekonomią i ekologią niż realnym zwiększeniem osiągów. Mało kto wie, ale turbosprężarka umożliwia obniżenie poziomu spalania samochodów. Można to zauważyć szczególnie na przykładzie diesli. Silniki te, aby uzyskiwać tą samą moc co z turbosprężarką musiałyby być znacznie większe i cięższe, co mogłoby się realnie przełożyć na zwiększony poziom spalania, a oprócz tego znacznie więcej szkodliwych substancji trafiałoby do powietrza.

Wbrew pozorom, turbosprężarka jest częścią samochodową, która wymaga dodatkowej ochrony i delikatnego, płynnego użytkowania. W tym celu należy używać w swoim samochodzie wyłącznie najwyższej jakości olejów silnikowych i dbać o ich regularną wymianę. Oprócz tego nie zapominajmy, aby po uruchomieniu silnika wrzucić bieg jałowy i pozwolić silnikowi nagrzać się i poczekać, aż olej silnikowy dotrze do turbiny. Z przydatnych wskazówek dotyczących eksploatacji turbosprężarki warto również pamiętać, aby nagle nie gasić rozgrzanego i wkręconego na wysokie obroty silnika, gdyż może to znacznie skrócić okres eksploatacyjny turbosprężarki. Ponadto warto zadbać o poprawną kondycję filtra powietrza, gdyż to właśnie on jest odpowiedzialny za prawidłową filtrację powietrza dostającego się do turbosprężarki, a następnie do cylindrów.

Warto zwracać uwagę na stan turbosprężarek, zwłaszcza w przypadku zakupu używanego samochodu. Regeneracja lub też zakup nowej turbosprężarki niestety nie należy do najtańszych rzeczy powiązanych z eksploatacją samochodu. Koszt regeneracji w zależności od uszkodzeń oraz marki i modelu samochodu najczęściej waha się w okolicach 600 – 1800 zł. Pamiętajmy, że nie każda turbosprężarka nadaje się do regeneracji. W takich przypadku jedynym rozwiązaniem będzie zakup nowej turbosprężarki – jest to koszt kilku tysięcy złotych.

Stopka autorska: Artykuł powstał przy współpracy z MotoCentrum.pl

VN:F [1.9.18_1163]
Ocena: 0.0/10 (liczba ocen: 0)


Brak komentarzy... bądź pierwszy, dodaj swój komentarz!

Dodaj komentarz