Czym jest marketing – niestety nie jest to kwestia oczywista dla większości małych i średnich przedsiębiorstw. Jest to swoisty paradoks, ponieważ marketing w małej firmie powinien być jednym z najważniejszych działów, ponieważ to on dąży do pozyskania klientów i zwiększenia sprzedaży. Brak zainteresowania małych przedsiębiorców działaniami marketingowymi wynika głównie z przeświadczenia o wysokich cenach takich usług. Oczywiście jest w tym ziarno prawdy, ale – tylko ziarno.
Usługi marketingowe dla małych firm świadczone przez duże, renomowane agencje reklamowe czy marketingowe raczej nie są tanie i mogą sięgać kilkunastu lub nawet kilkudziesięciu tysięcy. Jednak istnieją rozwiązania, dzięki którym współpracę jedno- lub kilkuosobowych firm z drogimi agencjami można między bajki włożyć. Jakie to rozwiązania? Chociażby realizowanie zleceń przez freelancerów lub przez agencje tak małe, jak sama firma. Freelancerzy nie zawsze mają własne strony internetowe i niełatwo jest odnaleźć ich w sieci lub wśród znajomych. Na szczęście istnieje i wciąż powstaje wiele stron oraz platform internetowych, w których usługi marketingowe dla małych firm są realizowane szybko, sprawnie i coraz częściej profesjonalnie.
Freelancerzy lub niewielkie agencje mają możliwość udostępniania swojego portfolio, proponowanych cen, niewykorzystanych pomysłów (jako inspiracje lub propozycje dokończenia na zlecenie). Mogą też uczestniczyć w przetargach, licytować się, komunikować z innymi i współpracować. Wybór portali ze zleceniami jest naprawdę bardzo duży, wystarczy umiejętnie poszukać. Niektóre z nich są przeznaczone tylko dla określonej grupy freelancerów / agencji, np. dla grafików komputerowych lub fotografów, inne dla copywriterów itd. Niektóre portale oferują natomiast zlecenia dla różnych specjalistów. Np. w ramach jednego serwisu można znaleźć (bardziej lub mniej pogrupowane) różne zlecenia dla różnych ekspertów, które mają być następnie użyte na potrzeby marketingowe.
Dlaczego marketing w małej firmie jest ważny? Warto zacząć od tego, że małe i średnie firmy stanowią większą część naszego rynku i to właśnie one w głównej mierze generują PKB. Stąd też konieczny jest ich ciągły rozwój, w którym znacząco pomagają działania wizerunkowe, promocyjne, marketingowe czy też reklamowe. Jako że firmy te często składają się nawet z jednego tylko pracownika (lub z niewiele większej liczby), nie mają specjalistów zajmujących się tym. Właściciele tych firm nie mają też świadomości marketingowej, co zdecydowanie warto byłoby zmienić. Powszechnie wśród firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw powszechne jest przekonanie, że firmie wystarczy kilkadziesiąt ulotek, wizytówki, oraz strona internetowa. Jest to oczywiście duży błąd, ponieważ same ulotki cudów nie mogą zdziałać. Strona internetowa to coraz częstszy (i bardzo słuszny) wybór przedsiębiorców, którzy jednak poza tym nie opracowują zwykle żadnej strategii marketingowej ani nie podejmują spójnych działań w ramach promocji swojego biznesu. Wynika to z poczucia wysokich kosztów. Rzeczywiście bywa tak, że działania mające na celu zwiększenie sprzedaży lub wykreowanie odpowiedniego wizerunku nie są tanie, jednak odpowiednie podejście do sprawy może wygenerować bardzo niskimi kosztami skuteczną strategię. Jest ona o tyle ważna, że dzięki niej przedsiębiorstwo zyskuje konkretny cel, a wszelkie działania stają się spójne i zmierzają do rozwiązania wspólnego zadania.
Opracowanie strategii oraz następnie zrealizowanie jej celów nie musi być w ogóle drogie, zwłaszcza wraz z rozwojem nowych mediów. Usługi marketingowe to domena coraz większej liczby agencji i freelancerów, toteż dostęp do nich (i ceny) nie powinny tak bardzo odstraszać.
Stopka autorska: Usługi marketingowe – http://light-blue.eu/
Brak komentarzy... bądź pierwszy, dodaj swój komentarz!