Jak smarować łożyska – podstawowe zasady

Łożyska toczne ze względu na swoją konstrukcję oraz bezpośredni kontakt pierścieni z elementami tocznymi muszą być smarowane, inaczej ich trwałość byłaby wielokrotnie krótsza. Do tego celu używany jest środek smarujący, który tworzy warstwę zmniejszającą zużycie cierne powierzchni oraz chroni ją przed korozją.

Reklama

Błędy smarowania

Ponad połowa uszkodzeń związanych z łożyskami tocznymi spowodowana jest przez niewłaściwe smarowanie. Błędne dobranie smaru oraz niezachowanie zasad czystości podczas obsługi oraz konserwacji doprowadza do przyspieszonego zużycia ściernego. Powodujące to powstanie luzów, które bezpośrednio przyczyniają się do emisji drgań oraz wibracji a co za tym idzie zmniejszenia żywotności łożyska. Innym równie istotnym skutkiem błędnego dobrania środka smarnego jest znaczne podwyższenie się temperatury roboczej w łożysku, co również przyspieszone zużycie. Łożyska smarowane mogą być na dwa sposoby:

  • smarem plastycznym,
  • olejem.

Smar plastyczny

smarowanie łożyskJest środkiem o konsystencji przybierającej formę od półpłynnej do stałej. To właśnie przy pomocy smaru plastycznego smarowanych jest większość łożysk tocznych dostępnych na rynku. Dostępne są liczne odmiany, których nazwy zależą od użytego zagęszczacza, i tak oto przykładowo można spotkać smar litowy czy smar sodowy. Podstawowym a zarazem najważniejszym parametrem oceniającym smar jest klasa konsystencji. Jest to parametr opisujący zależność pomiędzy zmianą konsystencji od temperatury roboczej. Smar zbyt rzadki może powoli wyciekać z łożyska, z drugiej strony smar zbyt gęsty może utrudniać swobodny ruch łożyska. Skala klasy konsystencji określana jest liczbami od 1 do 3, przy czym smar klasy 1 jest płynny, smar klasy 3 jest twardszy.

Dobór smaru

Aby dokonać właściwego doboru smaru, należy pamiętać o zwróceniu uwagi na rodzaj oraz wielkość łożyska, temperaturę, prędkości obrotowe oraz występujące obciążenia. Najważniejszą funkcją, jaką spełniać ma smar plastyczny, to wytworzenie warstwy smarnej o odpowiedniej zdolności nośnej.

Stopka autorska: doboru smaru – http://bearing.pl/10276,dobor-rodzaju-smarowania-oraz-uszczelnien-lozysk.htm

VN:F [1.9.18_1163]
Ocena: 5.7/10 (liczba ocen: 3)


Brak komentarzy... bądź pierwszy, dodaj swój komentarz!

Dodaj komentarz