Jak oceniać efektywność szkolenia efs?

Szkolenia EFSJednym z zadań menedżera jest dbałość o kwalifikacje pracowników. A jednym ze sposobów na ich rozwój są szkolenia efs. Tyle, że nie każde szkolenie jest efektywne i nie każde szkolenie przynosi zwrot zainwestowanych środków. Jak to mierzyć?

Najlepszą miarą skuteczności szkolenia efs są oczywiście wyniki osiągane przez konkretne osoby. Tyle, że nie zawsze osiągnięcia te są efektem szkolenia tak jak nie zawsze ich brak może świadczyć o tym, że pieniądze wydane na trening zostały zmarnowane. Dlaczego?

Reklama

Bo szkolenia efs (i nie tylko) mogą mieć różne cele. Te zależą z kolei od tego, jakie oczekiwania wobec pracowników i samej siebie ma organizacja reprezentowana przez osoby nią zarządzające. Innymi słowy, to że wyniki pracownika nie poprawiły się w krótkim czasie nie znaczy, że pracownik ten zmarnował czas przebywając na szkoleniu. Kto chce racjonalnie ocenić szkolenie ten powinien zwrócić uwagę przede wszystkim na to, co jest jego celem. Ale nie tylko.

Bardzo ważne w ocenie szkoleń jest jej rozpisanie na poszczególne elementy. W ten sposób możemy przyjrzeć się poszczególnym czynnikom, które mogą wpływać na to, czy rzeczywiście pieniądze i środki przeznaczone na szkolenia efs lub inne przyniosły oczekiwane korzyści.

Na początku warto zastanowić się nad tym, jak zorganizowane jest szkolenie. Dobrze jest przyjrzeć się temu, czy miejsce zostało należycie przygotowane lub czy każdy uczestnik miał dostęp do sprzętu niezbędnego do wykonywania zadań. Jeśli szkolenie było wyjazdowe, należy zwrócić uwagę na zakwaterowanie, wyżywienie i dojazd na miejsce. Kolejnym istotnym aspektem jest rozkład czasu szkolenia – czy zajęcia ułożone były w terminarzu w sposób logiczny, czy przerwy były adekwatne do potrzeb. Tego rodzaju obserwacje są stosunkowo proste i można je w prosty sposób zanotować.

Bardzo ważna – choć często niedoceniana – jest frekwencja. Obecność pracownika na szkoleniu warunkuje jego skuteczność. Jeśli szkolenia efs są nieciekawe, ludzie będą wychodzili z nich wcześniej, jeśli jednak są satysfakcjonujące, mogą zostać do końca mimo wcześniejszych zobowiązań. Nie trzeba dodawać, że szkolenie będzie skuteczne jedynie wówczas, gdy ludzie będą na nim obecni.

To najczęściej stosowany sposób oceny szkoleń. Ankiety rozdawane na końcu całego kursu lub cyklu kursów są ważnym źródłem informacji zarówno dla organizatorów szkolenia efs jak i tych, którzy wysyłają na nie swoich ludzi. Dobra ankieta powinna uwzględniać wszystkie elementy związane z wydarzeniem: od spraw organizacyjnych, przez prezentację materiału, na merytorycznym przygotowaniu prowadzących skończywszy.

Na koniec pozostaje kwestia tego, w jaki sposób pracownicy i organizacja wykorzystają zdobyte podczas szkolenia efs wiedzę i umiejętności. Jeśli wydarzenie jest skorelowane z celami biznesowymi firmy, wówczas ocena może być łatwiejsza. Jeśli jednak pracownicy są wysyłani na nie bez wcześniejszej analizy sytuacji, może okazać się, że nie sposób wykazać ani zysków ani strat. A tym bardziej zwrotu z zainwestowanego kapitału.

VN:F [1.9.18_1163]
Ocena: 10.0/10 (liczba ocen: 1)


Brak komentarzy... bądź pierwszy, dodaj swój komentarz!

Dodaj komentarz