Jak uzyskać odszkodowania medyczne?

Niewiele na ogól wiemy na temat naszych prywatnych praw i możliwości ich dochodzenia. A przecież przykładowo: tak, jak pozycja klienta – konsumenta (we wszystkich placówkach handlowo-usługowych), tak i rola pacjenta medycznego daje nam szereg możliwości prawnego dochodzenia naszych roszczeń. Jeżeli mamy prawo do leczenia – to znaczy, że spełniliśmy określone, ciążące na nas obowiązki, uprawniające do korzystania z usług medycznych.

Reklama

odszkodowanie za bład lekarski

Skoro mamy owe prawa – inni – tzn. leczący – mają wobec nas określone obowiązki. Niestety w praktyce często o tym zapominamy, gubimy się, troszczymy najbardziej o życie i zdrowie – jako o wartości najważniejsze. Szereg zachowań czy postępowań pracowników placówek medycznych umyka wówczas naszej uwadze. Nie oceniamy ich tak całkiem trzeźwo i obiektywnie – bez emocji.

Zauważmy jednak, że kiedy spotykamy się w punkcie opieki medycznej z autentyczną troską, fachowością, dbałością i szacunkiem – zwykliśmy się jakoś odwdzięczać (np. miłymi słowami szczerego podziękowania, wiązanką kwiatów, czekoladkami itp). Jednak, kiedy poziom opieki, profesjonalizmu czy też staranności medyków nie jest właściwy (a często – wręcz skandaliczny) – nie podejmujemy żadnych kroków.

Jest to chyba jeden z największych błędów popełnianych w naszych zachowaniach – jako pacjentów. Nie powinniśmy się godzić na niewłaściwe traktowanie, w tak przecież ważnej dziedzinie, jak nasze życie i zdrowie. To przecież w placówkach medycznych najczęściej przychodzimy na świat – zaczynamy tam nasze życie, ale i tam też często dobiega ono końca. Zawsze w razie zagrożenia, konieczności interwencji zdrowotnej – skazani jesteśmy na pracowników służby zdrowia. Dlatego wymagania nasze powinny być tam szczególnie wysokie i rygorystycznie egzekwowane.

Zwykle dotknięci nieszczęściem, zestresowani, nie potrafimy poradzić sobie z takimi tematami sami, dlatego warto zwrócić się do specjalistów. Potrzebujemy wówczas nie tylko porad prawnych, ale i praktycznej, bieżącej pomocy w prowadzeniu całego cyklu postępowania. Możemy na szczęście, znaleźć (chociażby w internecie) profesjonalne kancelarie specjalizujące się w prowadzeniu spraw medyczno – odszkodowawczych. Takie firmy bardzo pomogą nam na każdym z etapów działania. Pozwolą w konsekwencji uzyskać zadośćuczynienie za wszelkie straty poniesione w związku z nieprawidłowo udzielonymi świadczeniami zdrowotnymi.

Chodzić nam może nie tylko o odszkodowanie za błąd lekarski ale też i drobniejsze winy. Nasze prawo jasno formułuje, że możemy dochodzić od placówki medycznej zadośćuczynienia pieniężnego także za (według art.19a ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r o zakładach opieki zdrowotnej):

– zawinione ujawnienie danych zawartych w dokumentacji medycznej dotyczących stanu zdrowia i sposobu leczenia oraz innych informacji o pacjencie,
– nieudostępnienie dokumentacji medycznej,
– nieudzielenie świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom wiedzy medycznej, a w sytuacji ograniczonych możliwości ich udzielenia – za niezapewnienie korzystania z rzetelnej, opartej na kryteriach medycznych procedury ustalającej kolejność dostępu do tych świadczeń,
– nieinformowanie pacjenta o stanie jego zdrowia,
– udzielenie określonych świadczeń zdrowotnych bez jego zgody,
– nieposzanowanie jego intymności i godności w czasie udzielania świadczeń.

Stopka autorska: odszkodowanie za błąd lekarski – http://lexmedical.pl/pl/odszkodowania_za_zakazenia_i_powiklania/26/