Posiadanie własnego mieszkania jest marzeniem wielu Polaków. Jego kupno dla osób, które nigdy wcześniej się tym nie zajmowały, może wydawać się bardzo skomplikowane. Jednakże jeśli już staniemy przed takiego rodzaju przedsięwzięciem, musimy przygotować się na kilka tygodni załatwiania formalności.
Zakup mieszkania złożony jest z wielu etapów, do których musimy podejść cierpliwie, gdyż pośpiech w takiej sytuacji może działać jedynie na naszą szkodę.
Od czego zacząć?
Przede wszystkim należy odpowiedzieć sobie na pytania jak dużego mieszkania potrzebujemy, ile ma się w nim znajdować pomieszczeń oraz jaka powinna być jego powierzchnia. Należy brać pod uwagę nie tylko aktualną sytuację, ale również kilkanaście najbliższych lat. Podczas kupowania mieszkania należy myśleć strategicznie. Kolejną równie ważną kwestią jest budżet. Należy wziąć pod uwagę własne środki finansowe oraz ewentualny kredyt. Najlepszym wyjściem będzie już na samym początku poszukiwań umówić się z osobą, która zajmuje się kredytami oraz wyliczy naszą zdolność kredytową. Jaką kwotę chcemy przeznaczyć na zakup mieszkania należy określić już na samym początku drogi. To bardzo ważne, ponieważ najczęstszym czynnikiem ograniczającym zakup własnego mieszkania jest właśnie budżet.
Planując wydatek, należy wziąć pod uwagę również dodatkowe koszty, które związane są z zakupem nieruchomości, do których zalicza się: podatek od czynności cywilno-prawnych, prowizje pośrednika, opłaty sądowe oraz taksę notarialną. Jeżeli już będziemy mieli sprecyzowane podstawowe wymagania oraz możliwości możemy bez problemu przejść do poszukiwań ofert sprzedaży. Można to zrobić samodzielnie oraz przy pomocy pośrednika, który przedstawi nam aktualną ofertę oraz pomoże w wyborze najbardziej opłacalnej.
Stan prawny
Bardzo ważną kwestią jest sprawdzenie stanu prawnego nieruchomości. Wszystkie informacje związane z mieszkaniem powinny znajdować się w księdze wieczystej, która prowadzona jest osobno dla każdej nieruchomości. Wyjątkiem są mieszkania należące do spółdzielni własnościowej, które zazwyczaj nie mają założonej takiej księgi – w takich sytuacjach informacji powinno udzielić nam biuro spółdzielni.
Księgi wieczyste znajdują się w sądzie rejonowym, w okręgu w którym znajduje się dana nieruchomość. Księgi prowadzone są zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej. Księga wieczysta złożona jest z czterech działów. W pierwszym dziale znajdziemy opis nieruchomości, w drugim informacje o tym kto jest aktualnym właścicielem, w trzecim znajdują się wpisy dotyczące ograniczonych praw rzeczowych, a z kolei z czwartego dowiemy się, czy nieruchomość ma obciążona hipotekę.
Stopka autorska: Przy współpracy z Biurem Nieruchomości REAL – http://www.real.bielsko.pl/
Brak komentarzy... bądź pierwszy, dodaj swój komentarz!