Układ hamulcowy poprzez swoją pracę narażony jest na sporo usterek. W czasie jazdy mogą oczywiście one okazać się niezwykle niebezpieczne i potrzeba dużego doświadczenia i opanowania, by nie stworzyć zagrożenia na drodze. Niesprawne części hamulców dają typowe dla siebie objawy, które nie koniecznie muszą świadczyć o awarii, ale np. o niedopompowanych, czy złym stanie opon.
Jednym z częstych objawów jest sytuacja, kiedy pedał hamulca jest zablokowany. Powodów tego może być kilka. Być może spęczniały uszczelnienia pompy hamulcowej. Taka sytuacja może się zdarzyć z powodu stosowania niewłaściwego płynu hamulcowego, albo zanieczyszczenia go np. benzyną. W tym przypadku osady płynu hamulcowego mogą powodować także blokowanie tłoka. Innymi z przyczyn mogą być jeszcze zatarty pedał hamulca oraz zatkane otwory doprowadzające płyn w pompie.
Kierowcy często także zauważają, że pedał hamulca zapada się nawet po lekkim naciśnięciu. Przyczyn tego może być naprawdę wiele. Mogą to być wycieki płynu hamulcowego przez połączenia, z zacisków hamulcowych, czy z przewodów elastycznych. Może być również za niski poziom płynu w zbiorniczku. Innymi z możliwych przyczyn są jeszcze uszkodzona powierzchnia wewnątrz pompy hamulcowej, za duży skok jałowy pedału oraz poluzowane nakrętki mocujące pompę hamulcową.
Pedał hamulca może wydawać się nieraz sprężysty. Za to odpowiadać może drobna nieszczelność w przewodach lub na złączu, uszkodzone uszczelki lub powietrze w układzie hamulcowym. Natomiast za zapowietrzony układ mogą odpowiadać za niski poziom płynu hamulcowego, nieszczelne przewody hamulcowe lub uszkodzone uszczelki pompy.
Niebezpieczną może okazać się sytuacja, w której hamulce po prostu działają za słabo. Wtedy droga hamowania znacznie się wydłuża. Powodem tego mogą być wycieki płynu z zacisków, zatarte tłoczki, usterka pompy próżniowej lub zaworu sterującego. Taka sytuacja jednak może też mieć miejsce po założeniu nowych klocków lub szczęk, które jeszcze prawidłowo się nie ułożyły, dlatego warto po ich montażu odbyć jazdę próbną.
Jest jeszcze wiele innych objawów, takie jak piszczenie hamulców, czy ich pulsowanie. Mogą, ale nie muszą świadczyć o poważnej usterce. Nieraz okazuje się, że powodem jest choćby zanieczyszczenie. Każdy niepokojący symptom powinien być jednak dokładnie sprawdzony.
Stopka autorska: Autor korzystał z bazy wiedzy sklepu Nowe-Hamulce.pl.
Brak komentarzy... bądź pierwszy, dodaj swój komentarz!