Czy wiesz jak zwiększyć osiągi twojego pojazdu o 10% małym nakładem finansowym? Wszelkie modyfikacje aut można podzielić na 2 rodzaje: wizualny i mechaniczny. Pominę w artykule rozważania na temat modyfikacji wizualnych i stylistycznych (rozważania te mogłyby ciągnąć się bez końca, wszak to kwestia gustu..).
Tuning mechaniczny to tuning praktyczny. Najczęściej skierowany w stronę poprawy parametrów samochodu w zakresie: zwiększenia mocy i momentu silnika (zwiększenia przyśpieszenia i prędkości maksymalnej), poprawy skuteczności hamowania, zwiększenia przyczepności (zawieszenie, opony).
Najwięcej użytkowników rozpatrując tuning mechaniczny, chcę poprawić osiągi swojego samochodu. Dróg jest kilka w zależności od typu silnika. Dla przykładu w turbo dieslach, najprostszym rozwiązaniem jest tzw. chip tuning, czyli ingerencja w elektronikę silnika, dawki paliwa, czasy wtrysków, doładowanie silnika. Można tu liczyć na poprawę mocy i momentu do 25-30 % w cenie do 2000 zł.
W przypadku silników benzynowych, modyfikacje silnika najczęściej są bardziej pracochłonne, i wymagają zastosowania innych wałków rozrządu, obrobienie niedokładności fabrycznych (głowica), zwiększenie stopnia sprężania silnika, zastosowanie sportowego układu wydechowego i sportowego układu dolotowego.
Ten ostatni, element czyli sportowy układ dolotowy ma bardzo duże znaczenie zarówno w silnikach benzynowych jak i turbodoładowanych. W obu przypadkach ogromne znaczenie ma dostarczenie do silnika zimnego powietrza, czyli odpowiednia izolacja oraz czerpanie powietrza w najlepszym miejscu.
W silnikach benzynowych dodatkowo dużą rolę odgrywają tzw. zjawiska falowe, gdzie odpowiednia długość, średnica i opływowość dolotu powietrza do silnika powoduje tzw. zjawisko rezonansowe. W rezultacie przy pomocy sportowego dolotu powietrza silnika możemy zwiększyć moc silnika nawet do 15 % i to często małym nakładem finansowym w porównaniu do innego typu modyfikacji (300-1000 zł). Co ważne dolot powietrza silnika może założyć każdy, nawet amator motoryzacji, gdyż czynność ta nie wymaga ingerencji w mechanikę (nie trzeba rozbierać silnika).
Warto wybrać rozwiązanie przetestowane na hamowni, wykonane z żywic epoksydowych (co gwarantuje izolację cieplną i wytrzymałość produktu).
Reasumując warto rozważyć modyfikację i zacząć od najprostszych a przynoszących możliwie maksymalne korzyści. W tuningu popularnym określeniem jest koszt przyrostu 1 konia mechanicznego – warto to wziąć pod uwagę przy przeróbkach.
Stopka autorska: dolot powietrza silnika – http://www.dexcraft.pl
Brak komentarzy... bądź pierwszy, dodaj swój komentarz!