Slajdy – co na nich powinno być

W życiu każdego cywilizowanego człowieka przychodzi ten moment, że musi wykonać prezentację ze slajdami – czy to na potrzeby zebrania zarządu w firmie, czy na potrzeby prowadzenia zajęć na studiach, czy na zwykłej lekcji informatyki w szkole średniej. Warto więc wiedzieć, co powinna ona zawierać, a czego raczej nie można w niej umieścić.

Reklama

slajd nie może być zbyt kolorowyWarto jednak zacząć od tego, że slajdy wykonane w programie PowerPoint czy też Impress są jedynie dodatkiem do tego, co mówi osoba prowadząca. Obraz wyświetlany przez rzutnik ma być jedynie ilustracją do słów mówcy. Nawet najbardziej kolorowe obrazy na ekranie nie są w stanie zatuszować słabego przygotowania osoby przemawiającej. Musi ona być gotowa przemawiać do zgromadzonej sali bez użycia projektora.

Prezentacja powstała po to, aby pomóc w zrozumieniu tego, co mówi osoba prowadząca. Dlatego bardzo ważne jest, aby nie odwracała ona uwagi słuchaczy, bo w przeciwnym razie szybko stracą zainteresowanie mówcą. Warto więc unikać animowanych elementów (zostawić co najwyżej efekt przejścia slajdu oraz ukryte punkty), jaskrawych kolorów czy efektów dźwiękowych. O ile na lekcji informatyki można dostać za ich wstawienie wyższą ocenę, o tyle w rzeczywistej sytuacji można stracić okazję do przekazania czegoś widowni i wyjść na osobę powierzchowną.

Unikamy też dużej ilości tekstu. Zgromadzone osoby mają słuchać mówcy, a nie czytać jego slajdy, czy nie daj boże – je przepisywać. Nie mogą one być transkrypcją tego, co mówi profesor czy inna osoba „wywołana do tablicy”. Transkrypcję najlepiej zrobić w postaci dokumentu tekstowego i na końcu powiedzieć, skąd będzie można ją pobrać. Dobrze jest, jeżeli na slajdzie pojawiają się jedynie najważniejsze zagadnienia w postaci pojedynczych słów.

Wiele doświadczonych osób zajmujących się handlem lub pozyskiwaniem inwestorów w ogóle odradza umieszczanie tekstu na slajdach. Zamiast tego radzą umieszczać na nich obrazy wywołujące emocje. Ma to tę zaletę, że słuchacze szybko zerkną na ekran, a później ich uwaga z powrotem zwróci się ku mówcy.

Oczywiście: każdy rodzaj prezentacji rządzi się własnymi prawami. Inaczej będą wyglądać slajdy przedstawiające nowy produkt potencjalnym kupcom, inaczej będzie wyglądać materiał przygotowany przez wykładowcę akademickiego na zajęcia, inaczej praca na szóstkę z informatyki, a zupełni inaczej zdjęcia ze ślubu cioci Krysi przygotowane właśnie w postaci pokazu slajdów. Ważne jest, aby nie zapominać, że to mówca i jego słowa powinny być w centrum uwagi, i że po przełączeniu slajdu, słuchacze powinni wrócić wzrokiem i myślami do niego.

Stopka autorska: Prezentacja – http://przekonajich.pl/skuteczna-prezentacja-w-biznesie/

VN:F [1.9.18_1163]
Ocena: 0.0/10 (liczba ocen: 0)


Brak komentarzy... bądź pierwszy, dodaj swój komentarz!

Dodaj komentarz