Wyścigi i rajdy samochodowe

Najwyższą władzą w światowym sporcie motorowym jest FIA (Federation International des Automobiles), czyli Międzynarodowa Federacja Sportów Motorowych. W FIA zrzeszone są krajowe automobilkluby uprawnione do organizowania zawodów w randze mistrzostw kraju. W Polsce taką funkcję pełni Polski Związek Motorowy. Automobilkluby regionalne, organizujące zawody składające się na cykl Mistrzostw Polski, muszą stosować przepisy ustanowione przez PZM, które z kolei są zgodne z wymogami FIA.

Reklama

W imprezach rangi Mistrzostw Polski mogą startować samochody, które posiadają tak zwaną homologację, o którą występuje do FIA producent danego modelu i otrzymuje ją na okres 5 lat. Po upływie tego czasu homologacja może być przedłużona na kolejnych 5 lat. Jeśli producent tego nie zrobi, auto może być dopuszczone, w specjalnej grupie dla samochodów, które utraciły homologację i to nie we wszystkich zawodach.

Homologacja wyścigowa auta

Homologacja auta to dokument w formie książki, w której jest dokładnie opisany cały samochód w najdrobniejszych szczegółach. Zabronione są jakiekolwiek modyfikacje odbiegające od tych opisanych w książce homologacyjnej.

Samochody wszystkich kategorii, z wyjątkiem rajdów amatorskich, są obowiązkowo wyposażone w tzw. wyposażenie bezpieczeństwa, na które składa się klatka bezpieczeństwa, centralny wyłącznik prądu, a w Mistrzostwach Polski także system gaśniczy.

Wymagania od kierowcy rajdowego

Kierowca, aby startować w zawodach na poziomie wyższym niż amatorski, musi posiadać odpowiednią Licencję, czyli sportowe prawo jazdy, wydaną przez PZM. Rodzaj licencji dopuszczającej do startu wyszczególniony jest w regulaminie danej dyscypliny.

Podział samochodów rajdowych

We wszystkich zawodach samochody są podzielone na grupy – ze względu na rodzaj dopuszczalnych modyfikacji, oraz klasy – ze względu na pojemność skokową silnika.

  • Grupa N, to samochody seryjne, w których dopuszczone są modyfikacje zawieszenia, hamulców, układu wydechowego.
  • W grupie A dopuszczalne przeróbki obejmują praktycznie cały pojazd/Rozwinięciem grupy A są samochody WRC i Kit-Car.
  • Grupa H obejmuje samochody, które utraciły homologację.
  • Grupa E to tzw. Formuły, czyli bolidy podobne do wyścigówek Formuły 1.

Klasy są przeważnie oznaczone liczbami, np. 1600, 2000.

Wyjątek stanowi podział na klasy w rajdach, gdzie pojemność silnika jest oznaczana następująco:

  • w grupie N są klasy 1, 2, 3, 4, co oznacza odpowiednio pojemności: do 1400 cc, powyżej 1400 do 1600 cc, powyżej 1600 do 2000 cc, powyżej 2000 cc.
  • W grupie A są klasy 5, 6, 7, 8, którym odpowiadają pojemności skokowe analogiczne jak w grupie N, Pojemność silnika samochodu z turbodoładowaniem jest mnożona przez 1,7.

Osobną grupę stanowią puchary samochodów jednej marki, jak Puchar Seicento Sporting, Daewoo Lanosa i Peugeota 106 oraz Alfy Romeo 156, które mogą mieć własne, dodatkowe regulaminy techniczne.

Rajdy w pewnym uproszczeniu, to zawody odbywające się na zamkniętych dla normalnego ruchu odcinkach dróg publicznych, zwanych odcinkami specjalnymi, czyli OS-ami, o kolejnych numerach (OS-1, OS-2…). Do klasyfikacji rajdu zalicza się czasy przejazdu tych odcinków, oraz ewentualne kary przewidziane regulaminem.

źródło : darmowe ogłoszenia motoryzacyjne – autosales.pl

Stopka autorska: darmowe ogłoszenia motoryzacyjne – http://www.autosales.pl

VN:F [1.9.18_1163]
Ocena: 0.0/10 (liczba ocen: 0)


Brak komentarzy... bądź pierwszy, dodaj swój komentarz!

Dodaj komentarz