Przekładnie pasowe – zalety oraz rodzaje

Przekładnie pasowe są mechanizmami zwyczajowo składającymi się z dwóch lub więcej kół pasowych, które połączone są pasem napędowym.

Reklama

przekładnia pasowa
Sam pas zbudowany jest z elastycznych ale zarazem umożliwiających przenoszenie dużych obciążeń materiałów. Dzięki czemu przekładnie charakteryzują się płynną oraz gładką pracą pozbawioną zbędnych wibracji, a w przypadku wystąpienia chwilowego przeciążenia, pas wykonuje uślizg po powierzchni koła pasowego. Przekładnie pasowe znakomicie rozwiązują problem przenoszenia mocy na duże odległości, ponieważ odległość między osiami kół pasowych może sięgać nawet kilku metrów. Zaletą jest również możliwość przenoszenia mocy pomiędzy kołami, których osie zwrócone są do siebie w kierunku prostopadłym. Konstrukcja przekładni pasowych jest niezwykle prosta co sprawia, że zastosowanie takiego mechanizmu jest tanie w budowie oraz w późniejszej eksploatacji. Dla przykładu, do wymiany kluczowego elementu jakim jest pas, nie jest potrzebna wykwalifikowana obsługa, można tę operację przeprowadzić samodzielnie.

Przekładnie pasowe to rozwiązania opierające się najczęściej o pasy klinowe oraz pasy synchroniczne. Projektowanie oraz budowa przekładni składa się z kilku etapów. Najważniejszym jest określenie sposobu w jaki przenoszenie napędu będzie się odbywać. Następnie należy sprecyzować jak duże obciążenia przekładnia ma za zadanie przenosić. Na końcu należy wyliczyć przełożenie oraz prędkość obrotową. Mając na uwadze te parametry należy dobrać odpowiedni pas, który jednocześnie spełnia powyższe wymagania techniczne oraz ekonomiczne. Kolejną zaletą pasów napędowych jest ich bezobsługowość. Jeżeli tylko spełnione zostaną warunki jego prawidłowej eksploatacji oraz przeprowadzane będą regularne przeglądy okresowe, pasy napędowe mogą służyć nieprzerwanie przez 10 lat.

Stopka autorska: pasy klinowe – http://pasy.pl/2363,pasy-klinowe-waskoprofilowe.htm

VN:F [1.9.18_1163]
Ocena: 10.0/10 (liczba ocen: 2)


Brak komentarzy... bądź pierwszy, dodaj swój komentarz!

Dodaj komentarz