Europalety: standard na miarę integracji

Palety drewnianeStandardowe palety drewniane to przykład integracji na poziomie europejskim, która przyniosła znakomite efekty. Dzięki nim udało się przyspieszyć procesy logistyczne o ponad 90 proc.

Nawet, jeśli nie zastanawiamy się nad tym, skąd wzięły się palety drewniane w typowych rozmiarach, dzięki nim możemy kupować towary taniej i szybciej. A więc – skąd się wzięły?

W Europie, od 1961 roku

Koleje są zawsze pierwsze. Przynajmniej, jeżeli chodzi o palety drewniane. Jeszcze zanim powstały scentralizowane instytucje europejskie, koleje z różnych krajów dogadały się w kwestii standaryzacji sposobu transportu. Na rynku pojawiły się pierwsze typowe palety z określonymi rozmiarami i parametrami.

Nie wiadomo, kto pierwszy wpadł na ten pomysł ani kto je zaprojektował. Wiadomo, że pierwsze standardowe palety drewniane pozwalały skrócić czas załadunku o 90 proc. Nic dziwnego, że niemal z dnia na dzień zdominowały krajobraz bocznic kolejowych.

Nic dziwnego również, że w 1968 roku kolejarze poszli za ciosem i stworzyli drugi standard. Tym razem chodziło o określenie typowej kratownicy do transportu.

Standaryzacja: paleta za paletę

Na tym proces ustalania jednego standardu się nie zakończył. Za koleją musiały iść inne gałęzie transportu. I poszły. Za nimi – przemysł. Wkrótce jednolite, drewniane palety wykorzystywane były w magazynach i na rampach załadunkowych całej Europy. Pod ich rozmiary projektowano teraz ciężarówki, wagonu i wózki widłowe.

Ważnym przełomem było opracowanie systemu wymiany „paleta za paletę”. W ramach tego porozumienia dostawcy zostawiali przywiezione przez siebie palety drewniane z towarem i zabierali taką samą liczbę palet pustych. Dzięki temu nie trzeba było czekać na rozładunek, a cały proces logistyczny jeszcze bardziej przyspieszył.

Co więcej, wraz z rozszerzaniem projektu europejskiego na nowe kraje, palety drewniane w przyjętym standardzie stały się powszechnie akceptowanym sposobem przewożenia towarów także w transporcie międzynarodowym.

Instytucjonalizacja: lata dziewięćdziesiąte

Zarządzający logistyką nie byliby menedżerami z prawdziwego zdarzenia, gdyby nie zechcieli przełożyć systemu na konkrety. W 1991 roku powstało Europejskie Stowarzyszenie Palet. Na czym polega jego działalność? Otóż organizacja ta przyznaje specjalne logotypy (EUR i EPAL), które mogą być używane tylko przez licencjonowanych producentów.

Uzasadnienie: wzrost popularności europalet sprawił, że na rynku pojawiło się wiele produktów wątpliwej jakości. Takich, które nie spełniały wymogów jakościowych. Tego rodzaju palety łatwo się psuły i dezorganizowały transport.

Globalizacja: pół miliarda palet

Wszystko szło znakomicie. Wtem! Wtem pojawiła się globalizacja i zatrzymała triumfalny pochód europalet. Dlaczego? Ponieważ tego rodzaju palety drewniane nie pasują do standardu ISO. Co nie zmienia faktu, że europalety są najpopularniejsze na świecie. Jest ich obecnie w użyciu około 500 mln.