Jak wykorzystać social media do promocji

Ostatnie kilka lat można określić jako rewolucja social media. Praktycznie każdy internauta ma swój prywatny profil na jakiejś platformie społecznościowej. Najpopularniejszym na świecie portalem społecznościowym jest niewątpliwie facebook. Inne liczące się to Google+, twitter czy LinkedIn. Platformy te mają zasięg niemal ogólnoświatowy i należą do największych i najpopularniejszych witryn w całej sieci www. Ogromna popularność takich serwisów przyciąga rzesze przedsiębiorców, chcących dotrzeć do swoich klientów (potencjalnych i obecnych) za ich pośrednictwem. Jak więc wykorzystać social media do komunikacji i promocji w sposób efektywny? Przede wszystkim należy zidentyfikować potrzeby klientów. Według niektórych badań, główną motywacją do zakładania kont na portalach społecznościowych jest chęć spotkania tam znajomych oraz zbieranie informacji o ofertach i promocjach różnych firm. Wyniki takie powinny być motywacją do szybkiego wykorzystania social media przez firmy, które jeszcze tego nie robią.

Reklama

social mediaKampania w mediach społecznościowych powinna być przemyślana by mogła zostać zauważona. Olbrzymią korzyścią z wykorzystania tego kanału jest niski koszt. Kampanie social media nie kosztują nic. Jedyne koszty jakie firma poniesie to koszty ewentualnych nagród czy zniżek, ale to zależy od każdej kampanii indywidualnie.

Kampanie social media niosą jednak pewne ryzyko. Źle dobrana grupa docelowa czy niewłaściwie skompletowany zestaw narzędzi wspomagających (promocje czy informacje) mogą przyczynić się do uzyskania skutku skrajnie odmiennego od założonego. Pewną trudnością może być odnalezienie optymalnej ilości oferowanych klientom promocji czy zniżek. Zbyt wiele konkursów czy akcji promocyjnych może zostać źle odebrana przez część obserwujących i potraktowana jak spam. Z drugiej strony zbyt mała liczba wspomnianych akcji może spowodować odejście fanów od profilu – ludzie mogą uznać profil firmy jako mało atrakcyjny i przestać go subskrybować. Jak znaleźć owe optimum? Po pierwsze należy dowiedzieć się co najbardziej interesuje grupę docelową kampanii. Trudno oczekiwać dobrych efektów, jeżeli kampania jest adresowana do młodych kobiet, a profil promocyjny dużo wspomina o lekarstwach dla mężczyzn. Oczywiście konwersja będzie, jednak z pewnością nie na poziomie, który chciałby ociągnąć promujący. Drugi czynnik składający się na efektywność kampanii w social media to wzmiankowane promocje. Gdy już uda się ustalić zainteresowania grupy docelowej należy poszukiwać promocji możliwie dobrze odpowiadającej do tych zainteresowań. Wdrożone działania należy na bieżąco monitorować i modelować, by osiągnąć najlepsze rezultaty.

Po skończonej promocji należy gruntownie przeanalizować całość poniesionych kosztów oraz uzyskane efekty (marketingowe, wizerunkowe, finansowe i inne). Dokładna analiza powinna dać odpowiedź czy kampania odniosła spodziewany skutek i czy była opłacalna. W analizie pomocna może być także kontrola ROI.

Akcje promocyjne w social media ciągle zyskują na popularności. Nic nie wskazuje na to, by w najbliższym czasie trend ten miał się odwrócić.

Stopka autorska: social media – http://www.fabrykaidei.pl/social-media



Brak komentarzy... bądź pierwszy, dodaj swój komentarz!

Dodaj komentarz