Prowadzenie działalności gospodarczej we własnym mieszkaniu

Wiele osób swoją przygodę z biznesem rozpoczyna od prostej działalności jednoosobowej. Brak środków na wstępie sprawia, że początkujący przedsiębiorcy często unikają wynajmu drogich lokali i zamiast tego działalność prowadzą we własnym mieszkaniu.

Reklama

monetyJest wiele rodzajów działalności gospodarczej, które nie wymagają dużej powierzchni. Dotyczy to przede wszystkim osób, które w ramach działalności wykonują wolne zawody, a więc tłumacze czy dziennikarze. We własnym mieszkaniu można też prowadzić firmę zajmującą się tworzeniem stron www, pozycjonowaniem oraz niewielki handel internetowy.

Jeśli więc ktoś posiada tytuł prawny do mieszkania a jego zarządca nie ma nic przeciwko prowadzeniu danej działalności, bez przeszkód można zarejestrować firmę w mieszkaniu. Ważne jest natomiast żeby jasno wyodrębnić część mieszkania, w której będzie prowadzona działalność gospodarcza. Od tego zależy między innymi jak duży zapłacimy podatek od nieruchomości, który jak wiadomo jest wyższy w przypadku używania powierzchni na cele biznesowe.

Warto pamiętać również o tym, że podatnik wydatki związane z prowadzeniem firmy w mieszkaniu może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Wszystkie takie wydatki powinny oczywiście być prawidłowo udokumentowane. Takim wydatkiem może być przykładowo czynsz, oczywiście w części odpowiadającej powierzchni na jakiej faktycznie prowadzi się działalność. Opłacanie czynszu trzeba właściwie udokumentować. Trzeba więc sporządzić dowód wewnętrzny i umieścić na nim datę, podpis, przedmiot operacji i wysokość wydatku.

Do kosztów uzyskania przychodów zaliczamy ponadto wydatki na energię elektryczną, ścieki, gaz, wodę i wywóz nieczystości. Media rozliczamy z zastosowaniem współczynnika udziału powierzchni przeznaczanej pod działalność gospodarczą. Podstawą do stworzenia dokumentu wewnętrznego będą faktury za media. Jeśli podatnik chciałby ustalać faktyczne koszty mediów w części biznesowej swojego mieszkania może założyć specjalny licznik i na jego podstawie zaliczać wydatki w koszty.

Ponadto do kosztów działalności gospodarczej związanych z mieszkaniem można zaliczyć telefon. Aby ustalić faktyczne koszty warto skorzystać z billingu. Dowód wewnętrzny tworzymy na podstawie billingu i faktury. Koszt abonamentu można zaliczyć w koszty tylko wtedy, gdy telefon zarejestrowany jest na firmę. W razie wątpliwości zawsze warto zdecydować się na profesjonalne doradztwo podatkowe, aby ustrzec się problemów ze strony urzędu skarbowego. Lepiej zgłosić się do doradcy o poradę podatkową odnośnie kosztów prowadzenia działalności gospodarczej, niż później niepotrzebnie stresować się wizytami i wyjaśnieniami w urzędach.

Stopka autorska: doradztwo podatkowe – http://www.tax-advice.pl/

VN:F [1.9.18_1163]
Ocena: 10.0/10 (liczba ocen: 1)


Brak komentarzy... bądź pierwszy, dodaj swój komentarz!

Dodaj komentarz