Prawne aspekty ofert last minute

W okresie wakacyjnym znacznie wzrasta ilość ofert last minute. Biura podróży kuszą niskimi cenami wycieczek w mniej lub bardziej egzotyczne miejsca. Klienci, zachęceni obietnicą wspaniałych wrażeń i udanego wypoczynku, zapominają na chwilę o konieczności sprawdzenia wiarygodności takiego biura.

Reklama

wakacje, last minuteNa szczęście polskie prawo skrupulatnie dba o interesy turystów – konieczne jest jednak to, by zdawać sobie sprawę, jakie obowiązki wobec swoich klientów ma każde biuro podróży. Poniżej zestawione zostały praktyczne porady na temat tego, na co każdy uczestnik wycieczki powinien zwrócić uwagę – zarówno przed wyjazdem jak i w trakcie trwania urlopu.

Zanim zdecydujesz się na skorzystanie z usług biura, będziesz miał możliwość zapoznania się z katalogiem ofertowym. Tu oprócz wielobarwnych zdjęć rajskich plaż powinny znaleźć się pewne konkretne informacje. Ich brak jest sygnałem, że biuro może mieć coś do ukrycia.

Co powinien zawierać katalog biura podróży?

Przede wszystkim – lokalizacja. Katalog powinien w sposób jasny i konkretny wskazywać miejsce pobytu lub – jeśli jest to wycieczka objazdowa – całą trasę. Konieczne jest zamieszczenie krótkiego opisu miejsc noclegowych: nazwa hotelu, standard, położenie.

Jeżeli w ramach wyjazdu organizowane będą wycieczki, należy przedstawić ich program, trasę oraz przewidywany środek transportu. Klient powinien zostać powiadomiony o wszelkich atrakcjach turystycznych – zarówno tych, które zostały wliczone w cenę wyjazdu, jak i pozostałych, które może zwiedzić na własną rękę.

Bardzo istotna jest oczywiście cena. Co ważne – nie musi być ona podana wprost. W sytuacji, gdy nie podaje się konkretnej kwoty, trzeba przedstawić sposób wyliczenia pełnego kosztu wyjazdu. Tu także powinna znaleźć się informacja o konieczności wpłacenia ewentualnej zaliczki – jej wysokość, termin wpłaty.

Klient ma prawo także wiedzieć w jakich sytuacjach i w jakim terminie wycieczka może zostać odwołana przez organizatorów. Uzasadnionym powodem może być zbyt mała liczba zgłoszonych uczestników, zła kondycja finansowa biura, niebezpieczeństwo wywołane sytuacją polityczną kraju, w którym miał przebiegać urlop.

Ważnym punktem jest też poinformowanie o ilości posiłków, które organizator zapewnia, o przepisach paszportowych, ewentualnych wymogach zdrowotnych w przypadku bardziej wymagających wypraw lub trudnych warunków klimatycznych panujących w miejscu wycieczki.

Katalog powinien wreszcie jasno wskazywać, na które przepisy prawne się powołuje i jakie są konsekwencje podpisania umowy.

Szczególnie ważne jest to, aby klient – decydując się na zakup wycieczki – zachował katalog z jej opisem. Broszura ta będzie podstawą do złożenia reklamacji, gdyby okazało się, że opis nie jest zgodny z tym, co turysta faktycznie otrzymał.

O czym biuro podróży musi uprzedzić klientów?

Oprócz najważniejszych informacji zawartych w katalogu, organizator ma obowiązek uprzedzić o wszelkich tymczasowych zagrożeniach takich jak niestabilna sytuacja polityczna, konflikty zbrojne, strajki, zamieszki lub zagrożenie epidemiologiczne, nasilone zakażenia wirusowe.

Informacje o umowie

Umowa musi być zawarta w formie pisemnej, warto poświęcić trochę więcej czasu, by uważnie się jej przyjrzeć. Często zdarza się bowiem, że umowa kryje w sobie klauzule niedozwolone, naruszające prawa konsumenta. Pokaźną listę klauzul niedozwolonych zawiera kodeks cywilny, prawie 30% z nich stanowią zapisy dotyczące usług turystycznych. W razie jakichkolwiek wątpliwości lub podejrzeń warto pokazać taką umowę prawnikowi.

W przypadku, gdy katalog biura podróży lub też zapisy w umowie nie są zgodne z rzeczywistością, klient ma prawo do odszkodowania za niewykonanie bądź też nienależyte wykonanie umowy.

Stopka autorska: kodeks cywilny – http://dokumenty.e-prawnik.pl/kodeksy/kodeks-cywilny/

VN:F [1.9.18_1163]
Ocena: 6.0/10 (liczba ocen: 1)


Brak komentarzy... bądź pierwszy, dodaj swój komentarz!

Dodaj komentarz