Zamierzasz otworzyć własny biznes, ale nie wiesz, w jaki sposób pozycjonować go w świadomości klientów? Szukasz odpowiedniej koncepcji, która zapewni Twojemu lokalowi niepowtarzalną atmosferę i rozgłos na mieście? Być może warto wrócić do korzeni i zastanowić się nad klimatem vintage! Sklepy, bary, puby i restauracje spod znaku retro doskonale odnajdują się na rynku i od wielu lat obecne są już nie tylko w dużych miastach. Praktyka pokazuje zresztą, że nie tylko gastronomia może wiele ugrać na prezencji rodem sprzed kilkudziesięciu lat.
Bary, restauracje i sklepy vintage
Kiedy słyszymy o wykorzystaniu klimatu retro w biznesie, od razu przychodzą nam na myśl klimatyczne knajpki i restauracje, których wystrój przywodzi skojarzenia z czasami PRL-u lub nawet latami przedwojennymi. Na taki ruch decydowali się niegdyś tylko właściciele lub dzierżawcy piwnic w starych kamienicach w Krakowie czy Warszawie, ale od wielu lat trend ten wykorzystywany jest także w kilkudziesięciotysięcznych miejscowościach.
Główną zaletą wystroju w stylu retro jest fakt, że wcale nie musi być drogi. Wiele elementów wyposażenia być może wcale nie będzie wymagało naszej interwencji. Mowa tu na przykład o ścianach – stare tynki czy jeszcze starsze cegły sprzed kilkudziesięciu lat doskonale komponują się z półmrokiem i przedwojennymi lampkami, wiszącymi pomiędzy skórzanymi sofami i drewnianymi krzesłami. Inni idą w nieco innym kierunku i stawiają na swojski klimat. Elementy ludowe już dawno wyszły poza zakopiańskie karczmy i dziś dobre „jadło” podaje się bardzo często w otoczeniu drewnianych beczek, dużych lad i elementów wystroju znanych z XIX wiecznych chałup wiejskich. Ma to rzecz jasna mocne uzasadnienie – przywodzi na myśl czasy, gdy wszystko było „swojskie”, naturalne i produkowane bez konserwantów. I nawet jeśli produkty w konkretnej restauracji wcale takie do końca nie są, to podawane w odpowiedniej oprawie smakują zupełnie inaczej, niż na sterylnych, białych talerzach, w akompaniamencie sztućców z zimnej stali nierdzewnej.
Na ukłon w kierunku stylu retro decydują się też niektóre sklepy. Vintage wyposażenie znajdziemy chociażby w placówkach sprzedających wyroby regionalne, rzemiosło, dzieła sztuki, a także wiele innych, po których nie spodziewalibyśmy się takiego kroku. Bardzo często przenikają się między sobą na przykład motywy retro i rustykalne lub orientalne.
Biuro vintage? Czemu nie!
To, co jeszcze kilkanaście lat temu było nie do pomyślenia, dziś staje się rzeczą, z którą coraz więcej osób jest w stanie się oswoić. I tak niektóre biura firmowe, jeszcze do niedawna ociekające biurkami z sieciówki, świetlówkami i białymi kołnierzykami, nieco zmieniają swój wygląd. Wydaje się, że w branży usług impuls dały agencje kreatywne, które z definicji muszą działać nieszablonowo, by wybić się na ciężkim rynku reklamowym. To one pierwsze wynajmowały lofty, stawiały drewniane stoły i pozwalały swoim pracownikom grać w wolnych chwilach w Play Station. Dziś budowa unikalnego klimatu firmowego idzie jeszcze dalej i choć wciąż nieśmiało, ale możemy już spotkać się z biurami w stylu vintage, gdzie szczególnie miejsca na spotkania z klientami ustrojone są na pomieszczenia z co najmniej innego dziesięciolecia. Dużym sentymentem darzy się zwłaszcza czasy PRL-u – plakaty z tamtego okresu, hasła na ścianach stylizowane na nowomowę, a także subtelne, ale zauważalne elementy starych mebli pojawiają się w niejednym biurze – zwłaszcza, jeśli firma zajmuje się czymś związanym z historią, sztuką lub… reklamą właśnie.
Bar, knajpa czy sklep vintage dzisiaj już raczej nikogo nie dziwią. Ale moda cały czas się rozwija i trend retro wydaje się przenikać do sfer, które jeszcze niedawno były bardzo zhermetyzowane. Pozostaje mieć nadzieję, że ludzie będą wykorzystywali nowe pomysły kreatywnie, ale ze smakiem – w końcu nie od dziś wiadomo, że inspirując się konkretnym stylem, łatwo jest przekroczyć cienką linię oddzielającą geniusz od kiczu.
Brak komentarzy... bądź pierwszy, dodaj swój komentarz!