Projektowanie łożysk – uszczelnienie bezstykowe

Podczas projektowania, po wykonaniu podstawowych czynności związanych z doborem odpowiedniego łożyska do stawianych wymagań, należy wybrać uszczelnienie oraz rodzaj smarowania. Uszczelnienie, za sprawą ochrony przed wpływem wilgoci oraz zanieczyszczeń, znacząco wpływa na okres trwałości łożyska oraz jego niezawodną pracę. Dopasowanie odpowiedniego uszczelnienia zależy od:

  • prędkości obwodowej na powierzchni uszczelnienia,
  • eksploatacji urządzenia,
  • przestrzeni zabudowy,
  • błędów niewspółosiowości,
  • rodzaju smarowania.

Wyróżnia się dwa typy uszczelnień – stykowe oraz bezstykowe.

Reklama

Uszczelnienie bezstykowe

Najczęściej stosowane są w przypadku występowania wysokich prędkości obrotowych. Brak bezpośredniego kontaktu powoduje, że nie zachodzi tutaj zjawisko tarcia mogące powodować powstawanie wysokich temperatur. Zasada działania uszczelnienia bezstykowego polega na obecności smaru plastycznego w szczelinie, która to znajduje się pomiędzy oprawą a wałem. Małe rowki, które znajdują się w otworze pokrywy, wypełnia smar, który przesuwając się na zewnątrz tworzy ochronną warstwę, w ten sposób zapobiegając zanieczyszczeniom. Ten rodzaj uszczelnienia stosowany może być jedynie środowisku pozbawionym pyłu oraz wilgoci.

uszczelnianie bezstykoweKolejny typ to uszczelnienie labiryntowe, również stosowane z każdym typem smaru. Zaletą tego typu uszczelnienia jest całkowita niewrażliwość na temperaturę czy prędkości pracy zespołu. Szczeliny labiryntowe wykonane są osiowo lub promieniowo w zależności od oprawy.

Następnym typem uszczelnienia jest uszczelnienie odrzutnikowe, mogące być stosowane wyłącznie ze smarowaniem olejowym. Zasada działania opiera się odrzucaniu oleju, który spływa po wale przy pomocy kanalików prosto do oprawy.

Stopka autorska: łożyska – http://bearing.pl/63,lozyska-kulkowe.htm

VN:F [1.9.18_1163]
Ocena: 5.0/10 (liczba ocen: 1)


Brak komentarzy... bądź pierwszy, dodaj swój komentarz!

Dodaj komentarz