Poligrafia reklamowa – formy reklamy

Reklama jest znanym od setek lat sposobem nakłonienia człowieka do skorzystania z określonej usługi lub produktu. Jest to doskonałe połączenie informacji i komunikacji perswazyjnej zawartej w dźwiękach czy obrazach. W obecnych czasach reklamą przeładowane są telewizja i Internet, choć wciąż rosną w siłę wszelkiego rodzaju wydruki: ulotki, plakaty czy bannery. Gdziekolwiek sięgnie wzrok człowieka, tam na pewno ujrzy wielki billboard lub oklejony reklamą samochód. Sami także posługujemy się reklamą, jeśli tylko posiadamy wizytówkę i wręczamy ją spotykanym ludziom. Poligrafia reklamowa ciągle zalewa świat.

Reklama

Ulotki

reklamyNajbardziej rozpowszechnioną formą reklamy drukowanej są bez wątpienia ulotki. W zależności od zapotrzebowania mogą przybierać różne formy i wymiary. Podstawowymi wymiarami ulotek są: A6 (105×148 mm), A5 (210×148 mm), A4 (210×297 mm) oraz DL (210×99 mm). Ulotka jest bardzo ważną formą reklamy ze względu na to, że potencjalny klient ma z nią bezpośredni kontakt. Dostaje ją wprost do ręki, więc może z nią zrobić, co tylko chce (łącznie z wyrzuceniem jej do kosza). Dlatego ważne jest, aby ulotka przyciągała uwagę, a jednocześnie była prosta i czytelna. Ulotki są jedynym rodzajem reklamy drukowanej stosunkowo taniej, jeśli chodzi o ich produkcję i dystrybucję.

Plakat reklamowy

Plakaty nigdy nie są wyrobami tylko i wyłącznie informacyjnym. Zawsze mają charakter propagandowy lub reklamowy. Zazwyczaj zadrukowywana jest cała powierzchnia, na której dominują raczej elementy graficzne niż tekstowe. Plakat, w odróżnieniu od afiszu, ma za zadanie wywoływać skojarzenia myślowe i odczucia artystyczne. Do druku tej formy reklamy przeznaczony jest specjalny papier plakatowy o dosyć dużej gramaturze, dlatego plakaty należą do formy reklamy outdoorowej (zewnętrznej).

Wymiary plakatów, jak w przypadku ulotek, mogą być różne. Niektórzy stosują wspomniany już format A4, jednak zazwyczaj są one większe.

Ludzie z plakatami spotykają się na ulicach, gdzie z każdej strony bombardowani są licznymi bodźcami, dodatkowo spieszą się do pracy lub zmęczeni wracają do domów. Z tego względu kontakt z plakatem trwa zaledwie kilka sekund, dlatego ich twórcy starają się, jak mogą, by elementy w nim zawarte jak najbardziej rzucały się w oczy. Dobrze zaprojektowane plakaty są proste, w intensywnych barwach.

Wizytówka

Prostokątny, podręczny kartonik – znają go wszyscy. Wizytówki, ze względu na zawartą w nich treść, można podzielić na służbowe, osobiste, rodzinne i kombinowane. Wizytówka służbowa zawsze zawiera logo firmy, dane teleadresowe, rodzaj działalności. Czasami może zawierać dodatkowe treści, np. mapkę dojazdową, numer konta bankowego itp. Wizytówki osobiste zawierają informacje o imieniu i nazwisku jej właściciela, dane kontaktowe, a także czasami również stopień naukowy. Wizytówka rodzinna załączana jest zwykle do prezentów, ponieważ zawarte są w niej tylko imiona i nazwisko jej właścicieli, bez adresu.

Wizytówka jest najprostszą reprezentantką firmy. Profesjonalnie wykonana zapada w pamięci i skłania do skorzystania z oferowanej w niej usługi. Jej uniwersalne wymiary wynoszą 90×50 mm.

Tablica reklamowa

Ten nośnik reklamy jest kolejnym typem reklamy outdoorowej. Może być montowany na specjalnych słupach lub fundamentach, często także wisi na ścianie budynku. Podkładem dla tej formy reklamy są takie materiały jak PCV, blacha czy inne odporne na wszelkie warunki pogodowe (śnieg, deszcz, promienie UV, wiatr itd.). W zależności od zastosowanych materiałów, trwałość tablicy reklamowej oscyluje między rokiem a trzema latami. Zazwyczaj tablice reklamowe montuje się przy drogach i jest to o tyle skuteczne, o ile rzeczywiście skupiają na sobie uwagę (choć może się to okazać niebezpieczne dla kierowców). Umieszczone w centrum miasta i na dodatek przy skrzyżowaniach – znacznie bardziej poprawiają efekt przekazu.

Do najbardziej rozpowszechnionych form poligrafii reklamowej, oprócz wyżej wymienionych, należą jeszcze między innymi gazetki reklamowe i katalogi, bannery. Wybór jednej z nich zależy między innymi od tego, do kogo skierowana jest reklama, a także od zasobów finansowych reklamującej się firmy. Druki reklamowe są wciąż bardzo popularne i na pewno nie znikną przez kolejne kilkadziesiąt lat (za kilkaset papier może już okazać się niepotrzebny). Każdy wydruk jest skuteczny, o ile potrafi skupić na sobie uwagę i zmienić postawę obserwatora. Efekt ten wzmacnia fakt, że poligrafia reklamowa jest środkiem dostępnym dla każdego, bez wyjątków.

Stopka autorska: Reklama – http://www.swiatreklamy.info.pl/reklama-krakow.html

VN:F [1.9.18_1163]
Ocena: 9.3/10 (liczba ocen: 6)


Liczba komentarzy do artykułu: 1

  1. avatar
    gazetki promocyjne Odpowiedz 10/10/2012 o 20:47

    Jedną z popularnych form reklamy, pominiętych w tekście są gazetki promocyjne, które można dostarczać do skrzynek klientów lub pod drzwi. Są bardziej zaawansowaną formą ulotki. Gazetki reklamowe są głównym narzędziem marketingowym wykorzystywanym przez sieci handlowe i markety.

    VA:F [1.9.18_1163]
    Rating: +1 (from 1 vote)

Skomentuj gazetki promocyjne