Angielski w pieluchach

We współczesnym, globalnie rozwijającym się społeczeństwie znajomość języków obcych ma pierwszorzędne znaczenie. Rozmaite metody proponowane są przez pojawiające się jak grzyby po deszczu szkoły językowe, przedszkola a nawet żłobki. Jak wybrać najlepszy czas na naukę języka obcego dla naszej pociechy?

Reklama

maluchOstatnie dziesięciolecia wieku XX przyniosły zainteresowanie naukowców edukacją dzieci w zakresie języków obcych już w wieku wczesnoszkolnym. Swoje zdanie na ten temat wyrazili psychologowie, językoznawcy, pedagodzy a nawet laryngolodzy.

Badania wskazują, iż mózg dziecka do 10. roku życia najlepiej radzi sobie z przyswajaniem wiedzy z zakresu lingwistyki. Do wieku przedszkolnego aparat mowy dziecka, niezdominowany jeszcze przez nawyki artykulacyjno-intonacyjne, pozwala na łatwiejsze przyswajanie wymowy głosek niewystępujących w języku ojczystym dziecka. Ponadto nie w pełni przyswojona jest w tym okresie rodzima składnia, utarte formuły językowe, idiomy, co pozwala na bardziej otwarte podejście i łatwiejszą naukę konstrukcji z języka obcego. Dodatkowy plus stanowi fakt, iż do 12. roku życia ucho dziecka jest w stanie wyłapać wszystkie rodzaje fal dźwiękowych, nie tylko te charakterystyczne dla jego ojczystego języka. Podobnie jak w przypadku aparatu mowy pozwala to na staranniejszą naukę języka w zakresie wymowy.

 Wiele uwagi tematowi nauczania języków obcych poświęcają pedagodzy wczesnoszkolni. Z ich badań wynika, iż dziecko we wczesnym okresie swojego rozwoju cechuje się dużą otwartością na otaczający go świat, chłonnością tego, co nowe, ekspresją wyrażania oraz nieustającą potrzebą komunikowania się z otoczeniem. Jego uwaga zwraca się w kierunku, tego co nowe, ciekawe. Łatwo dostrzega różnice, zestawia znane i nieznane sytuacje. Odpowiednie wykorzystanie tych walorów przez lektorów pozwala na efektywną pracę procentując na dalszych etapach rozwoju. Dziecko łatwiej porusza się w multikulturowym świecie, bliższe stają się mu inne społeczeństwa. W dalszej perspektywie otwierają się przed nim większe możliwości w zakresie edukacji, zdobywania doświadczenia a w konsekwencji zaistnienia na rynku pracy nie tylko krajowym, ale również zagranicznym.

 Kiedy zatem najlepiej zainteresować dziecko nowym językiem? Odpowiedź brzmi: im szybciej, tym lepiej. Jak wiadomo, we wszystkim jednak należny zachować umiar. Zajęcia głównie z języka angielskiego na stałe zagościły w ofertach przedszkoli zarówno niepublicznych jak i publicznych. Nieśmiało pojawiają się nawet przedszkola językowe. Niezależnie od tego, którą z opcji zdecydują się wybrać rodzice warto zwrócić uwagę na to, jaki sposób nauki dane placówki oferują. Gry, zabawy zarówno językowe jak i ruchowe będące żywiołem dzieci, na pewno przypadną im do gustu. Pamiętajmy jednak, że dziecko zapomina tak samo szybko jak  szybko się uczy, dlatego od kilku nowo poznanych obcych słów ważniejsza jest otwartość i radość z odkrywania tego, co nowe.

Stopka autorska: przedszkoli – http://ekoskrzat.com.pl/zajecia/program-10

VN:F [1.9.18_1163]
Ocena: 10.0/10 (liczba ocen: 3)


Brak komentarzy... bądź pierwszy, dodaj swój komentarz!

Dodaj komentarz