Prawa i obowiązki konsumenta i sprzedawcy

Nie ma dnia, w którym nie robilibyśmy zakupów. Począwszy od spożywczych, przez odzieżowe, elektroniczne i te, które dostarczają nam rozrywki. Jesteśmy społeczeństwem konsumpcyjnym – znamy lub  docieramy do potrzeb zakupowych, wybieramy produkt zarówno w sieci, jak w sklepie stacjonarnym, płacimy gotówką lub paypassem i gotowe. Czy jednak znamy swoje prawa i obowiązki, jako konsumenta, a jakie ma sprzedawca?

 

Obowiązki sprzedawcy – sklep stacjonarny i internetowy

Zacznijmy od sprzedawcy. Do jego obowiązków należy podanie ceny towaru, niewprowadzanie klienta w błąd jeśli chodzi o ten obszar oraz wydanie dowodu zakupu w postaci paragonu lub faktury.

Produkt musi być też odpowiednio eksponowany w sposób umożliwiający jego sprawdzenie – np. w przypadku sklepu z żarówkami będzie to odpowiednie miejsce, w którym można sprawdzić poprawność jej działania. Dodatkowo, towar musi zostać wydany klientowi w oryginalnym opakowaniu (jeśli takie jest elementem produktu), ze wszystkimi częściami oraz instrukcją obsługi (jeśli taka się przy towarze znajduje).

Sprzedawca ma również obowiązek być odpowiedzialnym przez 2 lata od daty sprzedaży towaru w zakresie jego gwarancji. Musi rozpatrzyć reklamacje w okresie 14 dni od daty dostarczenia jej.

Sprzedawca ma z kolei prawo do odmowy przyjęcia towaru, który nie posiada żadnych wad i został oddany, bo klient się rozmyślił. Jednak w tym wypadku sprzedawcy idą klientom na rękę i zwykle towar przyjmują, wymieniając na inny lub oddając pieniądze.

Inaczej sytuacja wygląda w przypadku produktów zakupionych w sieci lub przez telefon (na odległość) – wtedy klient może zwrócić towar w ciągu 10 dni od daty otrzymania, bez podania przyczyny.

Obowiązki konsumenta – sklep stacjonarny i internetowy.

Konsument ma obowiązek zapłacić za towar, który zakupił – może to zrobić w formie gotówkowej lub bezgotówkowej (przy użyciu karty), w przypadku sklepu internetowego może zrobić to również za pobraniem oraz przelewem bankowym.

Jego obowiązkiem jest również użytkowanie towaru zgodnie z przeznaczeniem i dołączoną instrukcją obsługi. Niestosowanie się do zaleceń w niej zawartych może skutkować nieuwzględnieniem reklamacji. Jeśli klient zauważy wady produktu ma 2 miesiące na zgłoszenie tego faktu sprzedawcy. Towar poddany reklamacji musi być oddany w stanie umożliwiającym rozpatrzenie, np. zabłocone buty nie wchodzą w grę.

Tak, jak zostało wcześniej wspomniane, konsument ma prawa i obowiązki, podobnie jak sprzedawca – ich przestrzeganie i wzajemny szacunek pozwolą na owocną transakcję z obu stron.

Promocji i aktualnych ofert w sklepach spodziewaj się tu.

Stopka autorska: tu – http://ekoulotki.pl

VN:F [1.9.18_1163]
Ocena: 0.0/10 (liczba ocen: 0)


Brak komentarzy... bądź pierwszy, dodaj swój komentarz!

Dodaj komentarz