Mogą być wykorzystywane w kopalniach i na lotniskach. Zaczęły powstawać pod koniec dziewiętnastego wieku i ich zasada działania niewiele się od tamtego czasu zmieniła. Co? Pasy transportowe.
Prymitywne pasy transportowe używane były od połowy dziewiętnastego stulecia. W 1892 roku Thomas Robins rozpoczął serię prac nad urządzeniem, które pomogłoby mu transportować węgiel, rudę żelaza oraz inne materiały z kopalni w miejsce, w którym mógłby wygodniej je załadować. W 1905 roku niejaki Richard Sutcliffe wynalazł pierwszy pas transportowy z prawdziwego zdarzenia używany do transportu węgla w kopalniach. To była rewolucja w tej branży.
Osiem lat później nie kto inny, a Henry Ford przedstawił pierwszą linię produkcyjną wykorzystującą pasy transportowe. Miało to miejsce w jego fabryce w Highland Park w stanie Michigan i rozpoczęło erę masowej produkcji. Był to więc wynalazek przełomowy także w innych niż górnictwo branżach.
Na kolejny przełom trzeba było czekać kilkadziesiąt lat. W 1957 roku firma B.F. Goodrich opatentowała specjalnej konstrukcji pasy transportowe, które ponownie usprawniły produkcję. W ich przypadku nowość oznaczała dłuższą żywotność wynikającą z ekspozycji całej powierzchni pasa.
W 1972 roku francuska spółka REI wybudowała najdłuższy na świecie pas transportowy o długości 13,8 km. Jego projektantem był Hiacynthe Bocchetti. Tego rodzaju technologia nie jest już jednak wykorzystywana, ze względu na to, że dzisiejsze materiały pozwalają uzyskać równie dobre rezultaty przy zastosowaniu innych technologii. Tak też produkowane są pasy transportowe do dzisiaj. Zasady ich użycia nie różnią się za bardzo od tych, którymi kierował się Mr Robins – są proste, oszczędzają czas i pieniądze.
Najdłuższy pas transportowy działa w Saharze Zachodniej. Ma 100 km długości i wiedzie od kopalń fosforu w miejscowości Bu Craa do miasta na wybrzeżu El-Aaiun. Najdłuższy system pasów transportowych wykorzystywany jest z kolei na lotnisku w Dubaju i ma 92 km długości. Został zainstalowany przez niemiecką firmę Siemens w 2008 roku i jest kombinacją pasów tradycyjnych i wózków transportowych. Z kolei najdłuższy pojedynczy pas znajduje się między miastami Meghalaya w Indiach i Sylhet w Bangladeszu. Ma 17 km długości i w ciągu godziny przenosi kamień o wadze 960 ton.
Wspomniane w kontekście najdłuższego systemu pasów transportowych urządzenia działające na lotniskach to nieco inna kategoria. Zwykle bowiem pasy transportowe wykorzystywane są jako osobne konstrukcje, podczas gdy systemy lotniskowe to złożone rozwiązania, które wymagają szczegółowego planowania. Podobnie jest w magazynach. Najważniejszą różnicą jest to, że w takich systemach potrzebna jest bardzo dobra koordynacja poszczególnych działań, a także pełne dopasowanie poszczególnych pasów.
Można powiedzieć, że pasy transportowe są swoistym krwiobiegiem wielu firm, zwłaszcza tych z sektora wydobywczego i transportowego.
Źródło: tekst przygotowany we współpracy z Pas-Met – taśmy transportowe
Brak komentarzy... bądź pierwszy, dodaj swój komentarz!