Regały sklepowe – jak dobierać?

W jaki sposób dobierać regały sklepowe? Na co zwrócić uwagę? Co się liczy kiedy trzeba umeblować sklep? Oto odpowiedź na te i inne pytania.

Reklama

Półki sklepowe

Mogłoby się wydawać, że regały sklepowe to towar, w przypadku którego nie ma miejsca na wątpliwości. Po prostu zamawia się je, ktoś później je przywozi, składa i ustawia na wskazanym przez właściciela sklepu miejscu. Tyle, że takie potraktowanie tematu omija całą jego złożoność i wielowątkowość. Bo przecież regały sklepowe spełniające należycie swoją funkcję powinny być dobrane zarówno ze względu na walory funkcjonalne jak i estetyczne i marketingowe. Odpowiednie zestawienie tych trzech czynników ma decydujące znaczenie dla efektywności inwestycji w wyposażenie sklepu.

Jeśliby podchodzić do wyboru regałów sklepowych jedynie z punktu widzenia ich ergonomii i funkcjonalności, trzeba by przede wszystkim zwrócić uwagę na to, w jaki sposób najszybciej dostać się do poszukiwanego towaru oraz jak najlepiej wykorzystać dostępną przestrzeń. Dobrze jest też wziąć pod uwagę jakość wstawianych półek oraz ich wymiary.

Te ostatnie będą szczególnie ważne ze względu na rozkład towarów na półkach. Jeśli na przykład planujemy ustawić tam produkty w dużych kartonach, dobrze jest zadbać o to, żeby mieściła się tam wystarczająca ich ilość. Jeśli półka będzie niedopasowana, może okazać się, że duże ilości miejsca zwyczajnie marnują się. Oznacza to, że regały sklepowe stoją niewykorzystane, a więc inwestycja jest nieefektywna.

Podobnie jest z innym czynnikami wpływającymi na funkcjonalność, takimi jak ich rozkład w pomieszczeniu. Tutaj także należy zwrócić uwagę na kilka kwestii, takich jak odstęp między regałami czy ich długość. Warto dobrze zaplanować rozstawienie regałów, tak aby przestrzeń była wykorzystana w sposób optymalny.

Podobnie jest z estetyką. Regały sklepowe powinny być dobrane w taki sposób, aby wpisywały się w wystrój całego sklepu. Oznacza to przede wszystkim konieczność przemyślenia w pierwszej kolejności tego, co ma znajdować się w placówce, jej cech charakterystycznych i unikalnych. Dopiero wówczas należy myśleć nad doborem regałów.

Co nie znaczy, że należy pomijać wygląd ich samych. Przeciwnie, to bardzo ważna i złożona kwestia. Regały nie mogą bowiem przesłaniać prezentowanych na nich produktów, ponieważ mogłoby się to odbić na wysokości sprzedaży. Jednocześnie jednak nie powinno się całkowicie bagatelizować kwestii ich wyglądu. Dobrze zaprojektowany regał, który zwraca uwagę kolorem czy dodatkami może przyciągnąć wzrok klientów. Z kolei brzydkie, obskurne półki odstraszą ich tak bardzo, że nie pomoże najlepsza nawet oferta.

Kwestia marketingu to osobne, obszerne zagadnienie. Regały sklepowe powinny być dobierane tak, aby stymulowały wyniki sprzedaży. Takie też musi być ich ustawienie w sklepie. Czasem może się wydawać, że coś sprawdza się z punktu widzenia ergonomii, ale nie gra ze względu na marketing. W takiej sytuacji trzeba próbować wypracować kompromis.

Dobór półek do sklepu jest rzeczą trudną, ale przy właściwym podejściu może przynieść bardzo dobre rezultaty. Trzeba tylko pamiętać, że rzecz dotyczy sklepu. A tam przede wszystkim się sprzedaje.

VN:F [1.9.18_1163]
Ocena: 8.0/10 (liczba ocen: 1)


Brak komentarzy... bądź pierwszy, dodaj swój komentarz!

Dodaj komentarz